Reklama
Rozwiń
Reklama

SN: każdy dostawca usług telekomunikacyjnych powinien zapewnić bezpłatne połączenia na numery alarmowe

Każdy użytkownik powinien mieć zapewnione bezpłatne połączenia na numery alarmowe z każdego telefonu.

Aktualizacja: 28.08.2014 13:56 Publikacja: 28.08.2014 12:35

SN: każdy dostawca usług telekomunikacyjnych powinien zapewnić bezpłatne połączenia na numery alarmowe

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnego wyroku Sądu Najwyższego, rozpatrującego skargę kasacyjną Telekomunikacji Polskiej S.A. (obecnie Orange Polska S.A.) od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie (sygn.akt: III SK 76/13).

Przedmiotowa sprawa dotyczyła odwołania TP S.A. od decyzji Prezesa UKE z dnia 2 czerwca 2010 r., nakładającej na Telekomunikację karę pieniężną w wysokości 2.000.000 zł za niewywiązywanie się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi. Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrokiem z dnia 8 października 2012 r., oddalił odwołanie TP S.A. (Orange Polska) od skarżonej decyzji (sygn. akt XVII AmT 42/10). Następnie, na skutek wniesionej apelacji, Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 czerwca 2013 r. zmienił wyrok SOKiK, obniżając karę pieniężną do 1.000.000 zł, jednocześnie oddalając pozostałe żądania powoda (sygn. akt VI ACa 1648/12).

Powyższy wyrok Sądu Apelacyjnego został zaskarżony do Sądu Najwyższego, który ostatecznie oddalił skargę kasacyjną powoda.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Najwyższy stwierdził, że skarga kasacyjna powoda nie zasługiwała na uwzględnienie. W pierwszej kolejności odniósł się do twierdzeń powoda dotyczących faktu, iż z dniem 1 stycznia 2014 r. zostały uchylone zarówno art. 77 i art. 209 ust. 1 pkt 18 Prawa telekomunikacyjnego stanowiące podstawę prawną wydania decyzji, a co za tym idzie niewywiązywanie się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi nie jest już penalizowane. W związku z powyższym Sąd Najwyższy zwrócił uwagę, że w sprawach dotyczących kar pieniężnych rozstrzygający jest stan z chwili wydania decyzji. W tym zakresie Sąd Najwyższy podniósł również, iż skarżony przez powoda wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie został wydany jeszcze pod rządami art. 77 i art. 209 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego, a regulacje zawarte w tych przepisach zostały przeniesione do ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamia ratunkowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 1635). Z uwagi na powyższe – w ocenie Sądu Najwyższego – w niniejszej sprawie nie można twierdzić, że doszło do depenalizacji naruszenia, za który na powoda została nałożona kara pieniężna.

Następnie Sąd Najwyższy odniósł się do zarzutów naruszenia przepisów art. 77 i art. 209 ust. 1 pkt 18 Prawa telekomunikacyjnego polegającego na uznaniu, że możliwe było nałożenie kary pieniężnej za niezapewnienie przez Telekomunikację Polską (obecnie Orange Polska S.A.) połączeń z numerami alarmowymi użytkownikom końcowym innych sieci (sieci mobilnych). Powód podnosił bowiem, iż art. 77 Prawa telekomunikacyjnego stanowi, iż to na dostawcy dostępnych usług telekomunikacyjnych ciąży obowiązek do zapewnienia połączenia z numerami alarmowymi użytkownikom końcowymi swojej sieci oraz kierowanie takich połączeń do centrum powiadamiania ratunkowego lub do właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy. W związku z powyższym Sąd Najwyższy wskazał, że z przepisów dyrektywy o usłudze powszechnej wynika, że każdemu użytkownikowi końcowemu powinno być zapewnione bezpłatna połączenia na numery alarmowe z każdego telefonu. W konsekwencji należy przyjąć, że na mocy art. 77 Prawa telekomunikacyjnego to na powodzie spoczywał obowiązek kierowania połączeń do bezpłatnych numerów alarmowych nie tylko w stosunku do użytkowników jego sieci, ale również użytkowników sieci mobilnych. Jednocześnie Sąd Najwyższy podkreślił, że w niniejszej sprawie wystąpiły nie tylko przypadki niewywiązywania się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi użytkowników sieci mobilnych, ale również przypadki niewywiązywania się przez powoda z tego obowiązku w stosunku do własnych użytkowników.

Reklama
Reklama

To sedno niedawnego wyroku Sądu Najwyższego, rozpatrującego skargę kasacyjną Telekomunikacji Polskiej S.A. (obecnie Orange Polska S.A.) od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie (sygn.akt: III SK 76/13).

Przedmiotowa sprawa dotyczyła odwołania TP S.A. od decyzji Prezesa UKE z dnia 2 czerwca 2010 r., nakładającej na Telekomunikację karę pieniężną w wysokości 2.000.000 zł za niewywiązywanie się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi. Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrokiem z dnia 8 października 2012 r., oddalił odwołanie TP S.A. (Orange Polska) od skarżonej decyzji (sygn. akt XVII AmT 42/10). Następnie, na skutek wniesionej apelacji, Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 czerwca 2013 r. zmienił wyrok SOKiK, obniżając karę pieniężną do 1.000.000 zł, jednocześnie oddalając pozostałe żądania powoda (sygn. akt VI ACa 1648/12).

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama