Reklama
Rozwiń
Reklama

Etyka może połączyć adwokatów z radcami

Warszawskie samorządy chcą jednego kodeksu etyki. Byłby w nim zakaz reklamy i akwizycji klientów. Projekt jest już gotowy i będzie konsultowany

Aktualizacja: 24.05.2010 05:05 Publikacja: 24.05.2010 05:00

Etyka może połączyć adwokatów z radcami

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Po roku pracy dziesięcioosobowy zespół złożony z warszawskich adwokatów i radców, eksperta i legislatora przygotował projekt nowego kodeksu etyki zawodowej. Autorzy uważają, że mógłby być regulacją dla obu profesji albo – w razie ich połączenia – dla jednej wspólnej.

– Komisja dołożyła starań, aby projekt łączył w sobie wypracowane przez adwokaturę wartości z wiedzą o świecie współczesnego doradztwa prawnego, jaką posiadają radcowie – deklaruje jego współautor adwokat Jakub Jacyna. – Mamy nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem obu środowisk. Jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi.

[srodtytul]W wielu rolach[/srodtytul]

Adwokat (tym tytułem zawodowym posługuje się projektowany kodeks) byłby moralnie odpowiedzialny za praktykę prawa i wymiaru sprawiedliwości. W swoim działaniu powinien uwzględniać ich dobro. Powinien uczestniczyć w systemie nieodpłatnej pomocy prawnej. Rozwijać wiedzę i umiejętności profesjonalne. To przykładowe proponowane pryncypia etyczne.

[srodtytul]Mnogość ról[/srodtytul]

Reklama
Reklama

W ośmiu rozdziałach i 76 artykułach projekt reguluje ponadto wykonywanie zawodu (także w spółkach), obowiązki samorządowe oraz podstawowe role zawodowe adwokata. Każda z tych ról, a więc obrońca, pełnomocnik, doradca, negocjator, arbiter lub mediator, ma swoją odrębną, dostosowaną do specyfiki regulację.

W ważnej kwestii pozyskiwania klientów twórcy projektu generalnie dopuszczają sposoby, które polegają na rozpowszechnianiu przez prawników informacji o swojej działalności (np. na stronach internetowych czy w broszurach), w tym także o zasadach ustalania wynagrodzeń, o wysokości posiadanej polisy ubezpieczenia OC oraz o klientach (za ich zgodą, z wyjątkiem wszakże spraw karnych i rodzinnych). Zakazują zaś metod opartych na przedstawianiu ocen i opinii dotyczących zarówno praktyki własnej, jak i innych adwokatów.

Reklama byłaby więc niedozwolona, podobnie jak bezpośrednia akwizycja klientów (np. telemarketing, ulotki wrzucane do skrzynek pocztowych). Twórcy projektu akceptują natomiast składanie ofert potencjalnym klientom.

[srodtytul]Klient ma prawa[/srodtytul]

Adwokat mógłby świadczyć swoje usługi w zasadzie wyłącznie na podstawie umowy z klientem lub z urzędu – na mocy decyzji sądu lub organu samorządu zawodowego. Nie wolno by mu było żądać wynagrodzenia w wysokości zależnej wyłącznie od wyniku sprawy.

Wiele miejsca poświęcono uregulowaniu w kodeksie zasad postępowania w razie wystąpienia konfliktu interesów (sytuacji, w której adwokat reprezentowałby klientów mających sprzeczne interesy), także w spółkach prawniczych. Szeroko potraktowane są też stosunki z klientem; projekt zobowiązuje adwokata do szerokiego informowania i konsultowania z mocodawcą swoich poczynań i ich potencjalnych skutków.

Reklama
Reklama

– Kodeks jest pierwszą kompleksową próbą dostosowania tradycyjnych zasad etyki do skomplikowanych relacji powstających w większych formach wspólnego wykonywania zawodu, takich jak spółki – ocenia współautor projektu adwokat Bartosz Krużewski z kancelarii Clifford Chance.

Twórcy kodeksu zapraszają przedstawicieli obu zawodów do publicznej dyskusji o nim.

[ramka]

[b]dr Paweł Skuczyński z Instytutu Etyki Prawniczej, współautor projektu[/b]

Celem projektu jest unowocześnienie kodeksów etyki zawodowej adwokatów i radców prawnych, czyli odpowiedź na potrzeby, jakie stawia przed nimi praktyka, bez odcinania się od tradycji i ukształtowanych przez nią wartości. Profesje te od wielu lat upodabniają się do siebie pod względem czynności zawodowych, tymczasem ich kodeksy etyki są w wielu punktach odmienne. Może dochodzić do zbiegu ich norm, np. gdy adwokat i radca pracują w jednej kancelarii lub nawet gdy niezależnie od siebie obsługują tego samego klienta. Obowiązki prawników proponujemy uregulować według zadań, jakie wykonują dla klientów. Dzięki temu godzimy ze sobą obowiązki zawodowe adwokatów, dziś ukształtowane przede wszystkim dla roli obrońcy, oraz radców, przede wszystkim obsługujących obrót gospodarczy.[/ramka]

[ramka][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2010/05/24/etyka-moze-polaczyc-adwokatow-z-radcami/]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

Po roku pracy dziesięcioosobowy zespół złożony z warszawskich adwokatów i radców, eksperta i legislatora przygotował projekt nowego kodeksu etyki zawodowej. Autorzy uważają, że mógłby być regulacją dla obu profesji albo – w razie ich połączenia – dla jednej wspólnej.

– Komisja dołożyła starań, aby projekt łączył w sobie wypracowane przez adwokaturę wartości z wiedzą o świecie współczesnego doradztwa prawnego, jaką posiadają radcowie – deklaruje jego współautor adwokat Jakub Jacyna. – Mamy nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem obu środowisk. Jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Prezydent Karol Nawrocki odmawia nominacji 46 sędziów
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Sądy i trybunały
TK blokuje rozporządzenie Waldemara Żurka ws. losowania sędziów
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama