Tajemnica zawodowa prawników: Zasady etyki radców i adwokatów

Prawnicy pytają swoje komisje ds. etyki o konflikt interesów, kwestie związane z informowaniem o wykonywaniu zawodu i o granice tajemnicy

Publikacja: 22.03.2012 08:30

Tajemnica zawodowa prawników: Zasady etyki radców i adwokatów

Foto: www.sxc.hu

– Najczęściej zadawane pytania dotyczą reklamy – mówi „Rz" Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej. Art. 23 kodeksu etyki adwokackiej formułuje zakaz reklamy i pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami, które by się tym zajmowały z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.

Ulotki pod sądem

– Sformułowanie dotyczące zasad współżycia społecznego dodaliśmy do znowelizowanego kodeksu, który wszedł w życie w styczniu 2012 r. – mówi Jacyna. – W wypadku osób, które rozdają pod sądem ulotki z kontaktem do adwokata, trudno mówić o naruszeniu prawa. Ale takiego zachowania nie da się pogodzić z godnością zawodu.

Regulacje dotyczące reklamy znajdują się także w kodeksie etyki radcy prawnego. Art. 24 i 25 stanowią m.in., że zakazane jest informowanie o działalności sprzecznej z prawem lub dobrymi obyczajami czy też z godnością zawodu.

Jedno z pytań, które wpłynęły do Komisji Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych, dotyczy tego, czy możliwe jest używanie podczas zajęć sportowych stroju z nadrukiem informacji o kancelarii bądź umieszczanie tych danych na samochodzie. Zdaniem komisji doszłoby tu do naruszenia kodeksu. Radca powinien bowiem unikać działania, które mogłoby być odebrane jako natarczywe, krzykliwe czy naruszające dobry smak.

– Są też pytania związane z rosnącą rolą Internetu – mówi Tomasz Pietrzykowski, członek radcowskiej komisji.

Wątpliwości wynikają ponadto z chęci odróżnienia się od innych. Do komisji NRA wpłynęło pytanie od adwokata, który chciałby dodać do nazwy kancelarii swoje inicjały (oprócz nazwiska, które jest obowiązkowe). Komisja dopiero zajmie się tą sprawą.

– Sporo wątpliwości budzi także kwestia konfliktu interesów – mówi Pietrzykowski. Jeden z radców pytał, czy będąc członkiem spółdzielni mieszkaniowej, może świadczyć jej pomoc prawną. Komisja odpowiedziała, że tak, ale w każdej sprawie powinien weryfikować, czy nie zachodzi sprzeczność interesów.

Pytania radców wiążą się także z tajemnicą zawodową. W jednej z odpowiedzi komisja wskazała, że możliwość uchylenia się od tej tajemnicy odnosi się m.in. do postępowania prowadzonego przez zakład ubezpieczeń, gdy o odszkodowanie od radcy wystąpił były klient.

E-porady a etyka

Z kolei do adwokackiej komisji wpłynęło pytanie dotyczące porad przez Internet. – Będę rekomendował, by uznać taką możliwość wyłącznie po uprzedniej weryfikacji klienta podpisem elektronicznym. Tylko w ten sposób jest bowiem możliwe potwierdzenie osoby, która zasięga porady, i wykluczenie konfliktu interesów – mówi Jacyna.

Za naruszenie kodeksów etyki i zasad wykonywania zawodu określonych w ustawach – Prawo o adwokaturze i o radcach prawnych grożą kary. Sądy dyscyplinarne obu korporacji mogą orzec od upomnienia przez kary pieniężne nawet do wydalenia z korporacji.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.borowska@rp.pl

Opinia dla „Rz"

Zenon Klatka przewodniczący Komisji ds. Etyki przy Krajowej Radzie Radców Prawnych, były prezes KRRP

To, że prawnicy zadają pytania, świadczy o tym, iż chcą postępować zgodnie z zasadami etyki. Kodeksy, zarówno nasz, jak i adwokacki, zawierają wiele norm ogólnych. A np. w USA liczą setki stron. Jestem zwolennikiem tego, by podobnie było u nas. Przy uszczegóławianiu norm można by wziąć pod uwagę właśnie pytania prawników. Wiele wątpliwości budzi informowanie o wykonywaniu zawodu. Niemieccy adwokaci walczą w sądach powszechnych z tymi, którzy robią to niewłaściwie. Będzie tak i u nas. Taką możliwość daje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Na razie uczciwe reguły gry rynkowej egzekwowane są przez postępowanie dyscyplinarne.

– Najczęściej zadawane pytania dotyczą reklamy – mówi „Rz" Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej. Art. 23 kodeksu etyki adwokackiej formułuje zakaz reklamy i pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami, które by się tym zajmowały z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.

Ulotki pod sądem

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów