– Najczęściej zadawane pytania dotyczą reklamy – mówi „Rz" Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej. Art. 23 kodeksu etyki adwokackiej formułuje zakaz reklamy i pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami, które by się tym zajmowały z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.
Ulotki pod sądem
– Sformułowanie dotyczące zasad współżycia społecznego dodaliśmy do znowelizowanego kodeksu, który wszedł w życie w styczniu 2012 r. – mówi Jacyna. – W wypadku osób, które rozdają pod sądem ulotki z kontaktem do adwokata, trudno mówić o naruszeniu prawa. Ale takiego zachowania nie da się pogodzić z godnością zawodu.
Regulacje dotyczące reklamy znajdują się także w kodeksie etyki radcy prawnego. Art. 24 i 25 stanowią m.in., że zakazane jest informowanie o działalności sprzecznej z prawem lub dobrymi obyczajami czy też z godnością zawodu.
Jedno z pytań, które wpłynęły do Komisji Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych, dotyczy tego, czy możliwe jest używanie podczas zajęć sportowych stroju z nadrukiem informacji o kancelarii bądź umieszczanie tych danych na samochodzie. Zdaniem komisji doszłoby tu do naruszenia kodeksu. Radca powinien bowiem unikać działania, które mogłoby być odebrane jako natarczywe, krzykliwe czy naruszające dobry smak.
– Są też pytania związane z rosnącą rolą Internetu – mówi Tomasz Pietrzykowski, członek radcowskiej komisji.