Taki zakaz, stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia, może być uzasadniony wolą gminy, by zorganizować całkowicie neutralne środowisko administracyjne - stwierdził rzecznik generalny Anthony Michael Collins w opinii dla Trybunału Sprawiedliwości dotyczącej rozstrzygnięcia w sprawie zakazu noszenia chusty islamskiej w miejscu pracy wprowadzonego w belgijskiej gminie Ans (sygn. C-148/22).
Czytaj więcej
Regulamin pracy, zakazujący noszenia widocznych symboli religijnych, światopoglądowych lub duchowych, nie jest przejawem dyskryminacji bezpośredniej, jeśli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia wobec ogółu pracowników - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu.
Prozelityzm niedopuszczalny
Gmina Ans zmieniła swój regulamin pracy, nakazując odtąd swoim pracownikom przestrzeganie ścisłej neutralności. Zakazano wszelkich form prozelityzmu i noszenia wszelkich widocznych symboli, które mogłyby wskazywać na przynależność ideologiczną lub przekonania religijne.
Ale jedna z pracownic stwierdziła, że w ten sposób gmina naruszyła jej wolność
religii. Sąd pracy w Liège,
do którego wniosła powództwo, uznał, że choć zakaz nie stanowi dyskryminacji bezpośredniej ze względu na przekonania religijne lub światopoglądowe, to jednak dyskryminuje pośrednio ze względu na te kryteria. Czy jednak unijna dyrektywa „antydyskryminacyjna" (2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia) dopuszcza narzucenie „wykluczającej i absolutnej"
neutralności wszystkim osobom świadczącym usługi użyteczności
publicznej? Nawet tym, które nie mają żadnego bezpośredniego kontaktu z
użytkownikami tych usług?
W przedstawionej opinii rzecznik generalny Anthony Michael Collins stwierdził, że regulamin pracy gminy Ans z pewnością można badać pod kątem stosowania dyrektywy, ponieważ dotyczy ona zarówno sektora publicznego, jak prywatnego. Wskazał także, że pojęcie „religii" zawarte w owej dyrektywie obejmuje zarówno posiadanie przekonań, jak i prawo do ich publicznego uzewnętrzniania, na przykład poprzez noszenie przez kobietę chusty islamskiej.