Reklama

Klimatyzacja: naprawa z certyfikatem

Nie tylko firmy zajmujące się systemami chłodniczymi, ale także warsztaty naprawiające klimatyzację w autach mają mieć specjalne certyfikaty.

Publikacja: 11.07.2014 09:00

Klimatyzacja: naprawa z certyfikatem

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Mechanicy samochodowi, którzy zajmują się naprawą klimatyzacji w pojazdach czy ich napełnianiem czynnikiem chłodniczym, będą musieli mieć zaświadczenie o ukończeniu odpowiedniego szkolenia. Jeśli warsztat pozwoli osobie bez takiego dokumentu naprawiać klimatyzację, dostanie 5 tys. zł kary od wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska.

Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o  substancjach zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazach cieplarnianych. Propozycje przygotował resort środowiska.

Konieczność uregulowania kwestii związanych z obsługą urządzeń chłodniczych czy klimatyzacyjnych wynika stąd, że w chłodnictwie wykorzystuje się fluorowane gazy, które mają wpływ na globalne ocieplenie. Dlatego przedsiębiorca prowadzący warsztat zajmujący się klimatyzacjami samochodowymi ma uzyskać specjalny certyfikat (jego brak może go kosztować 20 tys. zł kary). Jego pracownicy mają zaś mieć  zaświadczenie o odbytym szkoleniu specjalistycznym.

Zmianę tę pozytywnie ocenia Piotr Kocoł z kancelarii CMS. Wskazuje, że     absolwent szkolenia powinien mieć nie tylko wiedzę teoretyczną w zakresie działania systemów klimatyzacyjnych, ale również wiedzę praktyczną.

– Takie wymagania przyniosą zamierzony efekt w zakresie ochrony środowiska – ocenia prawnik.

Reklama
Reklama

Kara 5 tys. zł dla warsztatu groziła będzie także wówczas, gdy pracownicy napełnią klientowi klimatyzację czynnikiem chłodniczym, a wcześniej nie naprawią np. przyczyny wycieku. W praktyce zdarza się, że substancja najpierw zostaje uzupełniona, a potem wychodzi usterka. Gdy klient nie będzie miał pieniędzy na naprawę, będą problemy.

– Zakład serwisujący powinien odmówić napełnienia klimatyzacji i wydać auto właścicielowi. Inaczej narazi się na konieczność uiszczenia kary – mówi Piotr Kocoł.

Nowe wymagania obejmą nie tylko warsztaty, ale także firmy, które zajmują się klimatyzacją biurową, pompami ciepła i systemami chłodniczymi. Przedsiębiorcy i ich pracownicy będą musieli uzyskać certyfikaty. Zastąpią one obecne świadectwa kwalifikacji.

Joanna Józefiak z Ministerstwa Środowiska zaznacza, że obecne świadectwa będą ważne przez okres, na jaki zostały wydane. Później  będzie trzeba uzyskać certyfikat. Ten ostatni będzie już bezterminowy.

Projekt określa też wymagania, jakie muszą spełnić instytucje, które zajmą się szkoleniami i wydawaniem certyfikatów. Podmioty uprawnione do tego wskaże minister gospodarki w rozporządzeniu.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Mechanicy samochodowi, którzy zajmują się naprawą klimatyzacji w pojazdach czy ich napełnianiem czynnikiem chłodniczym, będą musieli mieć zaświadczenie o ukończeniu odpowiedniego szkolenia. Jeśli warsztat pozwoli osobie bez takiego dokumentu naprawiać klimatyzację, dostanie 5 tys. zł kary od wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska.

Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o  substancjach zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazach cieplarnianych. Propozycje przygotował resort środowiska.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
W sądach pojawią się togi z białymi lub złotymi żabotami. Wiemy, kto je włoży
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama