Trzeba zawiadomić
Wzór zawiadomienia określony został w rozporządzeniu z 23 grudnia (DzU z 2019 r., poz. 2530). Nazywa się ZAW-NR. Trzeba w nim podać dokładne dane swoje i kontrahenta. A przede wszystkim numer rachunku bankowego, na który przelaliśmy pieniądze. Wysyłamy je do urzędu skarbowego właściwego dla sprzedawcy, czyli wystawcy faktury. Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 17 ordynacji podatkowej właściwość miejscową ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika.
Problem w tym, że przedsiębiorcy często nie wiedzą, w jakim urzędzie rozlicza się sprzedawca. Zwłaszcza wtedy, gdy działa w wirtualnym biurze. Czy wpłata powyżej 15 tys. zł na konto spoza białej listy może być rozliczona w kosztach, jeśli zawiadomienie przesłaliśmy do niewłaściwego urzędu?
Ministerstwo Finansów zapewniało na swojej stronie internetowej, że tak. Potwierdzał to też dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji nr 0111-KDIB1-2.4010. 418.2019.2.MS przyznał, że wysyłka zawiadomienia pod nieprawidłowy adres niczym nie grozi. Pismo zostanie bowiem przesłane do właściwego urzędu skarbowego. Taki obowiązek wynika z art. 170 ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że jeżeli urząd, do którego wniesiono podanie, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu. Nie wpływa to na termin. Jeśli więc zawiadomienie zostało wysłane w ciągu trzech dni, uważa się je za wniesione w terminie, nawet jeśli poszło w niewłaściwe miejsce.
– Niestety, praktyka wygląda trochę inaczej. Zdarzają się odmowy przyjęcia zawiadomień składanych do niewłaściwego miejscowo urzędu – mówi Cezary Szymaś.
Skarbówka łagodzi przepisy
Ministerstwo Finansów chce zliberalizować zasady działania białej listy. Projekt nowelizacji jest w Sejmie. Wynika z niego, że przedsiębiorca wpłacający na konto spoza wykazu kwoty powyżej 15 tys. zł uniknie sankcji, jeśli dokona przelewu w split payment, czyli podzieli zapłatę na części: kwotę netto wpłaci na zwykły rachunek sprzedawcy, a VAT na specjalne konto kontrolowane przez fiskusa. Przedsiębiorca stosujący taką formę rozliczenia nie byłby w ogóle zobowiązany do sprawdzania, czy rachunek sprzedawcy figuruje w wykazie. Transakcja będzie dla niego bezpieczna – podkreśla resort finansów w uzasadnieniu do projektu. Nowelizacja ułatwia też zasady składania zawiadomień o wpłacie na konto spoza białej listy. Przedsiębiorca dostanie na to siedem dni. Informację prześlemy do własnego urzędu skarbowego, nie trzeba już będzie szukać organu właściwego dla wystawcy faktury. Wystarczy jedno zawiadomienie o rachunku spoza białej listy, nie trzeba go ponawiać przy każdej płatności.