Zdaniem Ministerstwa Finansów zaświadczenie lub opinia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydana na podstawie kryteriów określonych w notach wyjaśniających do nomenklatury scalonej i na podstawie opinii rzeczoznawcy wskazuje na kolekcjonerski charakter sprowadzonego do Polski samochodu.
Gdy zaś nie spełnia on kryteriów klasyfikacyjnych, jakie przewiduje kod CN 9705 00 00, nawet uznanie pojazdu za kolekcjonerski (zabytkowy) przez wojewódzkiego konserwatora zabytków nie decyduje automatycznie o jego klasyfikacji do tego kodu.
Takie też stanowisko przekazało Ministerstwo Finansów marszałkowi Sejmu w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie weryfikacji oceny wartości kolekcjonerskiej pojazdów dokonywanej przez urzędy celne (nr 24 304).
W opinii MF tylko spełnienie tych kryteriów pozwala zaliczyć pojazd do ww. kodu. W przeciwnym razie pojazdy są klasyfikowane do odpowiednich pozycji wspólnej taryfy celnej (np. pozycji 8703, 8704) jako używane pojazdy do przewozu osób lub towarów ze stawką celną w wysokości 10 proc. i stawką podstawową VAT w wysokości 23 proc. (wcześniej – 22 proc.). Zatem weryfikacje zgłoszeń celnych osób, które sprowadziły do Polski takie pojazdy, mogą – jak zapewnia MF – dotyczyć sytuacji, w których powstają wątpliwości klasyfikacyjne, „jednakże działania takie nie mają charakteru masowego, a każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie".
Zobacz serwisy