Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2015 r.

1 stycznia zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące podatku akcyzowego. Czas, który pozostał do ich wejścia w życie, przedsiębiorcy powinni wykorzystać na przygotowanie się do skorzystania z innowacyjnych rozwiązań.

Publikacja: 10.12.2014 07:00

Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2015 r.

Foto: Rzeczpospolita/Paweł Gałka

Akcyza jest jednym z najbardziej sformalizowanych podatków, a przez to niezwykle trudnym w zrozumieniu i zastosowaniu. Obowiązujące przepisy pełne są wymogów formalnych, które nie występują w innych podatkach. Dostrzegając ten stan rzeczy, ustawodawca wprowadził zmiany, które w zamyśle mają służyć ułatwieniu życia podatnikom.

24 listopada prezydent podpisał tzw. IV ustawę deregulacyjną, która wprowadza m.in. rewolucyjne rozwiązania w zakresie podatku akcyzowego. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 1662.

Wiążące informacje – narzędzie dla każdego

Jedną z innowacji jest wprowadzenie zupełnie nowej instytucji – wiążącej informacji akcyzowej (WIA). Dzięki WIA podatnicy będą mogli otrzymać decyzję klasyfikującą dany wyrób akcyzowy bądź samochód osobowy do właściwego kodu CN dla potrzeb akcyzy. Jeżeli sama klasyfikacja nie będzie wystarczająca dla określenia konsekwencji akcyzowych, to organ w wydanej WIA będzie określać rodzaj wyrobu akcyzowego przez jego opis, pozwalający na prawidłowe opodatkowanie, organizację obrotu lub oznaczanie znakami akcyzy. Może to na przykład dotyczyć piw słodzonych, kiedy sama klasyfikacja do kodu CN nie determinuje jeszcze prawidłowego rozliczenia podatku akcyzowego.

Sama koncepcja WIA pod wieloma względami zbliżona jest do obecnie stosowanej wiążącej informacji taryfowej (WIT), którą podmioty mogą się posługiwać również dla celów akcyzy. Jest jednak kilka istotnych różnic. Przede wszystkim o WIA będzie mógł wystąpić każdy, a nie – jak w przypadku WIT – tylko podmiot, który importuje albo eksportuje wyroby, których klasyfikację chce potwierdzić. Ponadto należy zauważyć, że WIT jest wydawana na bazie aktualnej klasyfikacji, natomiast WIA będzie wydawana na bazie Nomenklatury Scalonej z 2009 r., która powinna być stosowana dla potrzeb podatku akcyzowego w Polsce. Spowoduje to, że rozstrzygnięcia będą zdecydowanie bardziej czytelne dla podatników i pozwolą uniknąć wątpliwości związanych ze zmianami w samej nomenklaturze, jakie miały miejsce od 2009 r. Należy też podkreślić, że WIA nie zastępuje WIT, gdyż nie będzie miała zastosowania dla spraw celnych.

Ochrona tylko dla wnioskodawcy

Otrzymana decyzja znajdzie zastosowanie do wszystkich wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych zgodnych z opisem zawartym w WIA. Co istotne, WIA będzie ważna wyłącznie dla podmiotu, dla którego została wydana, i tylko w zakresie zdarzeń i transakcji, które będą mieć miejsce po jej wydaniu. W konsekwencji każdy z podmiotów w łańcuchu dostaw będzie musiał mieć swój własny WIA, jeżeli będzie miał wątpliwości co do konsekwencji akcyzowych. Jest to niekorzystne dla przedsiębiorców, gdyż nie zawsze na każdym etapie obrotu podmiot ma pełną wiedzę na temat parametrów wyrobów, które mogą mieć zasadniczy wpływ na ich klasyfikację. W konsekwencji może się okazać, że przedsiębiorcy będący stronami tej samej transakcji będą dysponowali wydanymi dla siebie WIA, które mogą być ze sobą sprzeczne.

Jak otrzymać

Uzyskanie WIA wymaga spełnienia kilku wymogów formalnych, m.in. w zakresie treści składanego wniosku oraz załączników. Wniosek składany przez przedsiębiorcę będzie musiał być przygotowany na urzędowym formularzu. Poza standardowymi informacjami identyfikującymi podatnika będzie on również zawierał opis i skład wyrobu oraz metody badania stosowane dla jego określenia. Ponadto do wniosku o wydanie WIA przedsiębiorcy będą musieli dołączyć dokumenty odnoszące się do wyrobów akcyzowych, w szczególności: próbki, fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty umożliwiające organowi podatkowemu dokonanie właściwej klasyfikacji wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego lub określenie rodzaju wyrobu akcyzowego.

Jest to na pewno najtrudniejszy element w całym trybie uzyskiwania WIA, gdyż to sam podmiot będzie oceniał, która informacja może być istotna dla klasyfikacji. Organ wydający klasyfikację oczywiście będzie mógł dopytać o szczegóły czy nawet przeprowadzić swoje badanie, jednak może zdarzyć się tak, że z powodu braku podania pewnych faktów we wniosku WIA będzie nieprawidłowa.

Brak jest wprost regulacji wskazującej, na ile organy w trakcie kontroli mogą pominąć WIA w swojej ocenie prawidłowości rozliczenia akcyzy na skutek jej wadliwości na etapie opisu wyrobu. Dlatego wydaje się, że etap przygotowania wniosku jest najistotniejszym elementem dla późniejszej ważności WIA. Będzie to tak ważne jak prawidłowy i pełny opis stanu faktycznego we wniosku o wydanie wiążącej interpretacji.

Do którego organu złożyć wniosek

Zgodnie z projektem rozporządzenia wykonawczego organem właściwym w zakresie WIA będzie dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu. Rozstrzygnięcia będą wydawane nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Podmiot niezgadzający się z otrzymaną decyzją dzięki przewidzianym środkom odwoławczym będzie mógł wnieść odwołanie do dyrektora Izby Celnej w Warszawie, który w tym przypadku będzie pełnił rolę organu drugiej instancji.

Decyzja ważna bezterminowo

WIA dla wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych będzie zasadniczo ważna bezterminowo, chyba że przepisy akcyzowe zmienią się tak, że WIA stanie się z nimi niezgodna. Istotne jest, że utrata ważności nie będzie skuteczna od razu. Przedsiębiorca będzie mógł stosować posiadane rozstrzygnięcie nie dłużej niż przez okres sześciu miesięcy od daty utraty ważności, pod warunkiem że będzie ono dotyczyć wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego będącego przedmiotem działalności gospodarczej posiadacza WIA.

Możliwa także odmowa

Mimo złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne może się zdarzyć, że właściwy organ wyda decyzję o odmowie wydania WIA. Stanie się tak w sytuacji, gdy wniosek nie będzie dotyczył wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego lub gdy wniosek będzie dotyczyć wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego, dla którego podmiot, na którego rzecz ma być wydana WIA, posiada obowiązującą wiążącą informację taryfową lub jeśli dotyczy informacji o rodzaju wyrobu akcyzowego, dla którego podmiot, na którego rzecz ma być wydana WIA, posiada pisemną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego. W interesie przedsiębiorców jest zatem odpowiednie zaplanowanie podejmowanych działań tak, aby np. dopiero po uzyskaniu WIA ubiegali się o pisemną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Co jeszcze od przyszłego roku

1. Nowelizacja doprecyzowuje również przepisy o zwrocie akcyzy od samochodów osobowych, które są wywożone z Polski przed pierwszą rejestracją, a od których została zapłacona akcyza w kraju.

2. Wprowadza także możliwość uzyskania banderol przez producentów będących rolnikami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego.

3. Ponadto zniesiony zostanie obowiązek powiadamiania organów o tym, czy podatnik będzie prowadził wymaganą ewidencję akcyzową na papierze czy elektronicznie.

Łukasz Janiga starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego, w zespole akcyzy i ceł Deloitte

Warto już teraz zastanowić się nad klasyfikacją wyrobów Wprowadzona regulacja pozwoli podatnikom podatku akcyzowego znacznie ograniczyć ryzyko związane z niewłaściwym klasyfikowaniem wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego. Dodatkowo, dzięki WIA, podatnicy będą mogli istotnie ograniczyć ryzyko podważenia przez organy prawidłowości kwalifikacji danego wyrobu lub wyjaśnić dotychczasowe wątpliwości w tym zakresie. W związku z tym, że WIA będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, będą one również cennym źródłem informacji, które warto będzie śledzić na bieżąco i odnosić do własnego przypadku. Stosowanie przepisów regulujące WIA może w praktyce sprawiać pewne trudności. Jak zawsze w procesie stosowania prawa, istotną rolę, zarówno w procedurze związanej z uzyskiwaniem WIA, jak i w postępowaniach (kontrolach) prowadzonych względem przedsiębiorców posiadających WIA i korzystających z ich ochronnej funkcji, odegra praktyczne podejście organów podatkowych. W związku z tym, już teraz przedsiębiorcy powinni zacząć się odpowiednio przygotowywać do wykorzystania w swojej działalności WIA. W szczególności należy zweryfikować obecnie wykorzystywane wyroby pod kątem ryzyka ich klasyfikacji i możliwości uznania za wyrób akcyzowy.

Akcyza jest jednym z najbardziej sformalizowanych podatków, a przez to niezwykle trudnym w zrozumieniu i zastosowaniu. Obowiązujące przepisy pełne są wymogów formalnych, które nie występują w innych podatkach. Dostrzegając ten stan rzeczy, ustawodawca wprowadził zmiany, które w zamyśle mają służyć ułatwieniu życia podatnikom.

24 listopada prezydent podpisał tzw. IV ustawę deregulacyjną, która wprowadza m.in. rewolucyjne rozwiązania w zakresie podatku akcyzowego. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 1662.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił