Koszty: odpowiedzialność społeczna procentuje

Nakłady na środowisko naturalne, uczciwe praktyki czy sprawy konsumenckie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Publikacja: 27.09.2016 08:46

Koszty: odpowiedzialność społeczna procentuje

Foto: 123RF

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility) to koncepcja uwzględniania przez firmy w prowadzonej działalności gospodarczej wpływu na szeroko pojęte otoczenie – niekoniecznie biznesowe. Zasadniczymi obszarami są więc prawa człowieka, zarządzanie zasobami ludzkimi, środowisko naturalne, uczciwe praktyki, ład korporacyjny, sprawy konsumenckie, wpływ na lokalną społeczność itp.

Aktywność przedsiębiorstw w tym obszarze wiąże się ze zwiększonymi wydatkami. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach zwykle zgadzają się, że takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Działania CSR to jeden z elementów efektywnej strategii zarządzania o charakterze marketingowym. Firmy zarządzają swoimi relacjami z różnymi grupami interesariuszy, którzy mogą mieć wpływ na określony obszar ich działalności. Efekty takiego podejścia materializują się w postaci różnorodnych programów, akcji i kampanii. W sytuacji gdy np. materiały informacyjne o działaniach CSR zawierają logo podatnika i informują o jego zasadniczej działalności – wydatki te stanowić będą koszty reklamy. I jako takie powinny być kwalifikowane jako koszty podatkowe.

Istnieje jednak również odmienne stanowisko. Na przykład WSA w Szczecinie (I SA/Sz 378/16) uznał, że wydatki na działania CSR związane są z kreowaniem pozytywnego wizerunku podatnika. Firmie przyjmującej strategię CSR chodzi więc o utrwalenie dobrego wizerunku. Wydatki na to, kwalifikowane jako reprezentacyjne, nie powinny więc stanowić kosztów podatkowych.

Wydaje się jednak, że kompleksowo podejmowane działania CSR mają o wiele szerszy charakter niż „reprezentacja". Konsumenci (i kontrahenci) coraz częściej oczekują świadomego zaangażowania swoich partnerów w CSR. Przedsiębiorcy – wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom – powinni więc mieć możliwość odliczenia wydatków z tym związanych. Konieczne jednak jest zabezpieczenie interesów firm poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnej. —oprac. mpa

Autor jest prawnikiem w Kancelarii Ożóg Tomczykowski

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility) to koncepcja uwzględniania przez firmy w prowadzonej działalności gospodarczej wpływu na szeroko pojęte otoczenie – niekoniecznie biznesowe. Zasadniczymi obszarami są więc prawa człowieka, zarządzanie zasobami ludzkimi, środowisko naturalne, uczciwe praktyki, ład korporacyjny, sprawy konsumenckie, wpływ na lokalną społeczność itp.

Aktywność przedsiębiorstw w tym obszarze wiąże się ze zwiększonymi wydatkami. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach zwykle zgadzają się, że takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej