W sprawie o przyznanie lokalu socjalnego osobom eksmitowanym z mieszkania znajdującego się w gestii Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, agencja nie może jednocześnie żądać od gminy odszkodowania za jego niedostarczenie.
Tak wynika z [b]uchwały Sądu Najwyższego (sygn. III CZP 56/09)[/b] podjętej w celu wyjaśnienia wątpliwości prawnej, jaka pojawiła się na tle sprawy wniesionej przez Wojskową Agencję Mieszkaniową przeciwko małoletnim Paulinie i Natalii D. oraz gminie miasta Ostróda.
Zasadniczo, zgodne z art. 45 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FA0350CE0D1713DF539EBCE953D3F08C?id=177138]ustawy z 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych[/link], przymusowe przekwaterowanie lub wykwaterowanie (eksmisja) z mieszkań znajdujących się w zasobach WAM odbywa się na wniosek dyrektora oddziału regionalnego WAM w trybie administracyjnym.
W ust. 3. art. 45 wprowadzono jednakże wyjątek od tej zasady: jeśli przymusowo wykwaterowany ma być obłożnie chory, małoletni itp., WAM musi wystąpić do sądu z pozwem o eksmisję, o orzeczenie o uprawnieniu tych osób do lokalu socjalnego oraz „o wezwanie do udziału w procesie gminy oraz określenie odszkodowania”.
Problem w tym, że [b]w przepisie nie wskazano wprost, o jakie odszkodowanie chodzi i kto ma być adresatem żądania: osoba eksmitowana zajmująca bezprawnie lokum czy też gmina[/b].