Naczelny Sąd Administracyjny wydał kolejny wyrok w sprawie oceny zasadności sumowania mocy poszczególnych anten sektorowych w ramach jednej stacji bazowej telefonii komórkowej (wyrok NSA z 12 października 2021 r, sygn. II OSK 2124/18).
Stanowisko sądów
Sądy administracyjne wydały już kilka podobnych rozstrzygnięć, które dotyczyły wykładni przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Przepisy te były wielokrotnie analizowane pod kątem ustalenia, czy i w jakich sytuacjach oddziaływanie poszczególnych anten sektorowych winno być sumowane. Przytoczony wyrok z 12 października 2021 r. wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą sądów administracyjnych (m.in. wyrok NSA z 5 lutego 2020 r., sygn. II OSK 760/18, wyrok NSA z 12 stycznia 2021 r., sygn. III OSK 3455/21, czy też wyrok WSA w Poznaniu z 10 czerwca 2021 r., sygn. akt IV SA/Po 74/21). Z dotychczasowych rozstrzygnięć sądów wynika, że badając, czy dane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku stacji bazowych telefonii komórkowych należy badać oddziaływanie oddzielnie dla każdej pojedynczej anteny, nie zaś sumować moc oddziaływania wszystkich anten w ramach inwestycji.
Czytaj więcej
Ogólne i masowe przechowywanie danych o ruchu i lokalizacji użytkowników telefonii komórkowej czy internetu jest dozwolone tylko w przypadku poważnego zagrożenia bezpieczeństwa narodowego - przypomniał w czwartek działający przy Trybunale Sprawiedliwości UE rzecznik generalny Campos Sánchez-Bordona.
Zaczęło się od odmowy
Jeśli chodzi o wyrok NSA z 12 października ubiegłego roku, to zapadł on w sprawie jednego z przedsiębiorców telekomunikacyjnych, który wystąpił z wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy stacji bazowej telefonii komórkowej. Odmówiono mu ustalenia lokalizacji ze względu na brak decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Uznano, że decyzja taka była w sprawie wymagana zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. (...), bo inwestycja może znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż przepisy te kwalifikują przedsięwzięcie jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko, kiedy moc promieniowana izotropowo wyznaczona dla pojedynczej anteny przekracza określone wartości.
Tymczasem zakwalifikowanie inwestycji jako mogącej znacząco oddziaływać na środowisko w przedmiotowej sprawie nastąpiło na podstawie zsumowanej mocy wszystkich anten sektorowych stacji bazowych telefonii komórkowych. Do argumentacji takiej przychylił się wojewódzki sąd administracyjny, wskazując m.in., że inne rozumowanie stanowiłoby możliwość obejścia prawa dla inwestorów.