Petycja 358/2011 w sprawie praw językowych Polaków na Litwie jest rozpatrywana przez Parlament Europejski (PE) od 31 marca 2011 r. Petycja podjęła problem prawnej dyskryminacji polskiej mniejszości, przejawiającej się m.in. w braku obowiązywania ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, możliwości oficjalnego zapisu imienia i nazwiska w języku ojczystym czy też stosowania dwujęzycznych nazw ulic i miejscowości w rejonach zamieszkałych przez zwarte skupiska ludności polskiej.
Przestrzeganie praw człowieka w państwach UE musi wychodzić poza sferę deklaracji
Strona litewska wielokrotnie sprzeciwiała się dalszemu procedowaniu PE w tej sprawie, podnosząc, iż nie korzysta z kompetencji, a problemy opisane w petycji nie należą do polityk, którymi zajmuje się Unia Europejska. Możliwość interwencji Unii Europejskiej (UE) w sprawie sytuacji polskiej mniejszości na Litwie była kwestionowana także przez Komisję Europejską (KE), która zajmowała ostrożne i defensywne stanowisko, zgodnie z którym odpowiedzialność za rozwiązanie problemów traktowania mniejszości narodowych spoczywa głównie na państwach członkowskich, a nie instytucjach unijnych. 17 grudnia 2013 roku przewodnicząca Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego Erminia Mazzoni wystosowała list do rządu litewskiego za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Republiki Litewskiej w Brukseli z prośbą o ustosunkowanie się do kwestii podniesionych w petycji. Podjęcie takiej inicjatywy na skutek petycji wniesionej przez obywatela Unii Europejskiej jest przełomowym krokiem.
Parlament jako strażnik praw
Samo podjęcie przez PE działań w sprawie przedstawionej w petycji 358/2011 nie może być uznane wyłącznie za przejaw dobrej woli eurodeputowanych i wynik decyzji politycznej. Wręcz odwrotnie. Interwencja PE w tej sprawie jest poważnym traktowaniem dorobku prawnego UE. W przestrzeni i kulturze prawnej UE ochrona praw fundamentalnych zawsze była jednym z elementów definiujących europejską wspólnotę. Zgodnie z art. 13 i 14 Traktatu o Unii Europejskiej PE, służąc interesom obywateli UE i wartościom oraz celom UE, pełni funkcje kontroli politycznej i konsultacyjne.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 2 Traktatu o UE godność osoby ludzkiej, wolność, demokracja, równość, państwo prawne, jak również poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości, to podstawowe wartości, stanowiące fundament UE.