W jednym z odcinków przygód Jamesa Bonda pt. „Śmierć nadejdzie jutro" superagent dostał do dyspozycji Aston Martina o wyjątkowych możliwościach kamuflażu. Kamery zamontowane po jednej stronie samochodu wyświetlały odpowiedni obraz na karoserii, tak aby pojazd wtapiał się w otoczenie. To w 2002 roku, kiedy film powstał, było rozwiązaniem rodem z science fiction. Ale było to już celem prac badawczych dla naukowców przemysłu zbrojeniowego.
Jak plaster miodu
Aktywny system kamuflażu Adaptiv zademonstruje na targach zbrojeniowych DSEi 2011 w Wielkiej Brytanii firma BAE Systems w najbliższy wtorek.
– Pojazd już dziś jest „niewidzialny" dla gogli noktowizyjnych, czujników termicznych oraz pocisków naprowadzanych termicznie, zarówno w dzień, jak i w nocy – powiedział Mike Sweeney z BAE Systems. – Obecnie firma koncentruje się na niewidzialności w podczerwieni i pojazd jeszcze jest widoczny gołym okiem w dzień. Jesteśmy jednak przekonani, że połączymy opracowaną już technologię Adaptiv z wyświetlaczami i zapewnimy niewidzialność dla oka także w dzień.
Opatentowana technologia oparta jest na sześciokątnych, zasilanych elektrycznie panelach – punktach obrazu o średnicy 14 cm. Każdy z paneli jest indywidualnie podgrzewany lub ochładzany z wykorzystaniem półprzewodników. Panele, zrobione ze stali, odporne są na uderzenia i zapewniają ochronę przed pociskami broni ręcznej. Cały system został zaprojektowany jako łatwy w użyciu, w razie uszkodzenia każdy panel można łatwo wymienić.
Oszukańcza kamera
Kamery pokładowe pobierają obraz otoczenia w podczerwieni i wyświetlają go na boku pojazdu, co pozwala nawet poruszającemu się czołgowi wtopić się w otoczenie. Technologia umożliwia też wyświetlanie takiego obrazu w podczerwieni, który pozwala naśladować inny pojazd, np. samochód osobowy. Płytki też wysyłają znaczniki odbierane przez urządzenia elektroniczne własnych wojsk, aby uniknąć ryzyka przypadkowego ataku. Jedna strona nadwozia i wieżyczka pojazdu CV90 ma ich ok. 450. Pozwala to pozostać niewidzialnym w urządzeniach do obserwacji w podczerwieni z odległości 300 m.