„Obecnie kody się generują i środki pobierane są z konta, ale płatności nie dochodzą do odbiorców. Co zrobić?” – napisał jeden z internautów w komentarzu pod wpisem Blika. „U mnie tak samo płatność za polisę OC przeszła, pieniądze z konta pobrane a przelewy24 podają status transakcji jako nieopłacona” – donosi inny.
Aktualizacja: koniec awarii Blika, można znów dokonywać płatności mobilnych
Po godzinie 18 Blik poinformował klientów o zakończeniu awarii. „Od godziny 18:30 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć problemów z realizacją transakcji. Infrastruktura systemu jest zabezpieczona, a działanie usług jest stale monitorowane w celu zapewnienia ich pełnej płynności” – ogłosił operator na X.
Jak dodał, „osoby, których transakcja została zatwierdzona, a pieniądze zostały zablokowane na rachunku, powinny automatycznie otrzymać ich zwrot”. Jeśli nie nastąpi to w ciągu 48 godzin, operator zaleca kontakt z bankiem, wydawcą aplikacji mobilnej, z której realizowana była transakcja.
To kolejna awaria Blika w ostatnich dniach. W sobotę, 1 listopada, rano klienci także mieli problemy z płatnościami mobilnymi. Polski Standard Płatności, operator Blika, poinformował przed południem, że „sytuacja wraca do normy – infrastruktura jest zabezpieczana, a sytuacja stale monitorowana”. Wtedy również przyczyną awarii miał być „ zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności”.
Blik to system płatności mobilnych, uruchomiony w Polsce w 2015 roku. Umożliwia użytkownikom smartfonów płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych lub internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz realizowanie przelewów na numer telefonu, jak i generowanie czeków z cyfrowym kodem. Jego operatorem jest spółka Polski Standard Płatności (PSP).