Reklama

Atak hakerów, wyciekły numery PESEL. Wicepremier ostrzega

Dane części użytkowników platformy oferującej szybkie pożyczki Supergrosz trafiły do przestępców po ataku hakerskim – poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Publikacja: 02.11.2025 11:33

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski

Foto: Piotr Kowalski

We wpisie na platformie X Gawkowski podał, że wśród informacji, które zostały pozyskane przez osobę nieuprawnioną znajdują się dane dotyczące dowodów osobistych i numerów PESEL, adresy zamieszkania, adresy e-mail, numery rachunków bankowych, informacje o pozostawaniu w związku małżeńskim, informacje o liczbie dzieci, dane dotyczące statusu zawodowego, numery telefonów do pracodawców i deklarowane dochody.

Apel o zachowanie szczególnej ostrożności

W ocenie wicepremiera sytuacja jest bardzo poważna. Sprawą zajmują się zespoły reagowania CSIRT KNF oraz CSIRT NASK. O zdarzeniu poinformowany został także prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Czytaj więcej

Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów

Wicepremier Gawkowski zaapelował do użytkowników serwisu SuperGrosz o szczególną ostrożność, zastrzeżenie numeru PESEL przez aplikację mObywatel, zmianę haseł do logowania i używanie dwuskładnikowego uwierzytelniania logowania na wszystkie konta. Dodał, że wkrótce każdy będzie mógł sprawdzić, czy jego dane zostały ujawnione w serwisie https://bezpiecznedane.gov.pl/.

Reklama
Reklama

"Takie ataki hakerskie stają się codziennością. Każda firma i instytucja powinna być na nie jak najlepiej przygotowana! Każdy z nas musi być szczególnie ostrożny i wyczulony na próby oszustwa w Internecie. To tam przenoszą się przestępcy i to tam działają całe zorganizowane grupy" – podkreślił minister cyfryzacji.

Czytaj więcej

Awaria BLIKa. Wicepremier informuje o możliwym ataku hakerskim

Problemy Itaki i BLIK-a

Wcześniej poinformowano o wycieku danych logowania części klientów biura podróży Itaka Nowa. Do ataku hakerskiego doszło w czwartek. Firma poinformowała, że osoby nieuprawnione nie uzyskały dostępu do informacji o rezerwacjach, w tym danych finansowych i o uczestnikach wyjazdów oraz haseł do logowania.

W sobotę doszło z kolei do awarii BLIK-a. Użytkownicy przez kilka godzin nie mogli wygenerować kodów  lub dokonać przelewów na telefon. Według wicepremiera Gawkowskiego był to efekt zewnętrznego ataku hakerskiego na polską infrastrukturę rozliczeniową.

Finanse
Zamożnych Polaków przybywa, progi private bankingu za niskie?
Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama