Reklama

Zagraniczne e-sklepy bardziej otwarte dla Polaków?

Minister sprawiedliwości zaproponuje przepisy dotyczące zakupów. Mają przekonać zagraniczne sklepy internetowe, które nie chcą dziś sprzedawać towarów klientom z Polski

Publikacja: 10.03.2011 02:00

– Wyszukałam w internetowym sklepie ładne buty, z bordowej skóry, renomowanej włoskiej firmy. Eleganckie i w porównaniu z cenami u nas stosunkowo niedrogie – mówi „Rz" Anna z Warszawy.

Za towar zamierzała zapłacić kartą kredytową. Ale z upatrzonego zakupu nic nie wyszło. – Okazało się, że włoski sprzedawca nie dostarcza butów do Polski, zresztą tak, jak i innych artykułów, m.in. torebek, które oferował – opowiada warszawianka.

Sprawa pani Anny nie jest wyjątkiem, Wiele zagranicznych e-sklepów odmawia transakcji z klientami z Polski. Powód? Właściciele serwisów nie mają zaufania do rozwiązań prawnych obowiązujących w naszym kraju. Obawiają się, że np. jeśli klient nie zapłaci lub zwróci towar, żądając pieniędzy, spór będzie rozstrzygany przed polskim sądem.

– Z danych Komisji Europejskiej wynika, że obecnie 61 proc. transakcji internetowych nie dochodzi do skutku tylko dlatego, że sprzedawca ze starego państwa Unii Europejskiej odmawia sprzedaży wysyłkowej do niektórych państw Unii, w tym do Polski, uznając, że panuje tam „egzotyczny porządek prawny" – mówi minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. – Do skutku nie dochodzą setki milionów transakcji.

61 proc. e-transakcji nie dochodzi w UE do skutku. Sprzedawcy boją się przepisów z innych państw

Reklama
Reklama

Taka praktyka dotyczy sklepów internetowych w Niemczech czy we Francji oraz – choć rzadziej – tych w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

– To ukryta forma dyskryminacji, z którą chcemy walczyć – zapowiada Kwiatkowski.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało przepisy, które mają ułatwić Polakom zakupy w zagranicznych e-sklepach. W ramach projektu związanego z utworzeniem tzw. europejskiego prawa kontraktowego, resort opracował prawa i obowiązki stron (kupującego i sprzedającego), które są niezależne od uregulowań obowiązujących w danym kraju. Określają one model postępowania dotyczący np. zwrotu towaru.

– Proponowane przez nas rozwiązania byłyby stosowane wyłącznie za zgodą stron i dotyczyłyby tylko transakcji w Internecie o charakterze transgranicznym – tłumaczy minister Kwiatkowski.

Dyskusja nad projektem rozpocznie się w lipcu w Sopocie, podczas nieformalnej rady ministrów sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ministerstwo chce, by ujednolicone przepisy dotyczące e-handlu weszły w życie w trakcie polskiej prezydencji w UE – czyli do końca 2011 r.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, g.zawadka@rp.pl

– Wyszukałam w internetowym sklepie ładne buty, z bordowej skóry, renomowanej włoskiej firmy. Eleganckie i w porównaniu z cenami u nas stosunkowo niedrogie – mówi „Rz" Anna z Warszawy.

Za towar zamierzała zapłacić kartą kredytową. Ale z upatrzonego zakupu nic nie wyszło. – Okazało się, że włoski sprzedawca nie dostarcza butów do Polski, zresztą tak, jak i innych artykułów, m.in. torebek, które oferował – opowiada warszawianka.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Edukacja i wychowanie
Gdzie znikają uczniowie szkół średnich z Ukrainy? Eksperci alarmują
Nieruchomości
Sprzedaż mieszkania ze spadku. Ministerstwo Finansów tłumaczy nowe przepisy
Sądy i trybunały
Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek: Prezydent nie jest królem słońce
Prawo karne
Zakaz banderyzmu. Prawnicy o inicjatywie Nawrockiego: „To zły pomysł"
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Praca, Emerytury i renty
Prognoza emerytalna w mObywatelu. Prezydent podpisał ustawę
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama