Wakacje to nie tylko okres wypoczynku, ale także większej liczby skarg na biura podróży. Wiele z nich jest uzasadnionych. Niekiedy jednak klienci niezbyt wnikliwie czytają informacje zawarte w folderze czy katalogu. A zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych stają się one elementem umowy.
Poza folderami i katalogami klienci równie uważnie powinni przestudiować samą umowę. Jeśli bowiem wynika z niej co innego niż z folderu, to wiążące są postanowienia umowne. Wówczas reklamacja na podstawie informacji z broszury będzie pozbawiona sensu.
Można odmówić wyjazdu
Jeszcze przed rozpoczęciem imprezy organizator może poinformować o zmianach. Jeśli są istotne, klient nie musi się na nie zgadzać (art. 14 ust. 5 ustawy). Ma prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy. Przykładowo, jeśli rodzina z trójką małych dzieci zarezerwowała dwupokojowy apartament rodzinny, a biuro podróży na tydzień przed wylotem informuje, że taki jest niedostępny, a w zamian proponuje dwa oddzielne pokoje standardowe, to można odstąpić od umowy.
Turyście, który nie akceptuje zmian w umowie, biuro może zaproponować inną wycieczkę o tym samym lub wyższym standardzie