Klient biura podróży nie musi zgadzać się na zmiany

Jeśli w ostatniej chwili organizator wycieczki zmienia jej reguły, klient może odmówić udziału i zażądać zwrotu zapłaconych pieniędzy

Aktualizacja: 25.06.2011 08:02 Publikacja: 25.06.2011 05:00

Klient biura podróży nie musi zgadzać się na zmiany

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

 

Wakacje to nie tylko okres wypoczynku, ale także większej liczby skarg na biura podróży. Wiele z nich jest uzasadnionych. Niekiedy jednak klienci niezbyt wnikliwie czytają informacje zawarte w folderze czy katalogu. A zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych stają się one elementem umowy.

Poza folderami i katalogami klienci równie uważnie powinni przestudiować samą umowę. Jeśli bowiem wynika z niej co innego niż z folderu, to wiążące są postanowienia umowne. Wówczas reklamacja na podstawie informacji z broszury będzie pozbawiona sensu.

Można odmówić wyjazdu

Jeszcze przed rozpoczęciem imprezy organizator może poinformować o zmianach. Jeśli są istotne, klient nie musi się na nie zgadzać (art. 14 ust. 5 ustawy). Ma prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy. Przykładowo, jeśli rodzina z trójką małych dzieci zarezerwowała dwupokojowy apartament rodzinny, a biuro podróży na tydzień przed wylotem informuje, że taki jest niedostępny, a w zamian proponuje dwa oddzielne pokoje standardowe, to można odstąpić od umowy.

Turyście, który nie akceptuje zmian w umowie, biuro może zaproponować inną wycieczkę o tym samym lub wyższym standardzie

(art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy) lub ewentualnie niższym, ale tylko jeśli jednocześnie odda różnicę w cenie. Decyzja zależy jednak wyłącznie od klienta. Zawsze może bowiem w takiej sytuacji zażądać zwrotu pieniędzy.

Dochować terminów

Jeśli turysta jest niezadowolony z usług hotelu, powinien niezwłocznie poinformować o tym zarówno przedstawiciela hotelu, jak i organizatora wycieczki (art. 16b ust. 1 ustawy). Nie oznacza to oczywiście, że trzeba kontaktować się z biurem w Polsce, wystarczy zgłosić swoje zastrzeżenia rezydentowi. To kolejny powód, by wnikliwie przestudiować umowę, gdyż w niej muszą się znaleźć obowiązki dotyczące prawidłowego zgłaszania nieprawidłowości.

Niezależnie od tego klientowi przysługuje prawo złożenia reklamacji. Trzeba to uczynić w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy (art. 16b ust. 3 ustawy).

Podczas formułowania roszczeń można posłużyć się tzw. tabelą frankfurcką, która określa procentowo obniżenie ceny za uciążliwości dla klientów (patrz ramka). W Polsce nie jest to dokument wiążący, ale honoruje go zwyczajowo coraz więcej biur podróży.

Jeśli biuro nie uzna reklamacji, musi o tym poinformować na piśmie, podając szczegółowe uzasadnienie decyzji. Brak reakcji w ciągu 30 dni od jej złożenia oznacza jej uwzględnienie.

Trzeba pamiętać, że w razie sporu to na turyście ciążyć będzie obowiązek udowodnienia, że mówi prawdę. Dlatego też już podczas wyjazdu warto zadbać o materiał dowodowy. Można chociażby zrobić zdjęcia, zebrać dane osobowe innych uczestników, którzy będą potrafili potwierdzić nasze słowa. W ostateczności bowiem, jeśli biuro nie uwzględni roszczeń, nie pozostanie nic innego jak pozew do sądu.

Za gorszą usługę niższa zapłata

Nocleg

-  różnica w odległości od plaży     5 – 15 proc. ceny wycieczki

-  inne piętro niż deklarowano     5 – 10 proc. ceny wycieczki

-  brak radia/TV     5 proc. ceny wycieczki

-  brak klimatyzacji     10 – 20 proc. ceny wycieczki

-  robactwo     10 – 50 proc. ceny wycieczki

-  hałas w nocy     10 – 40 proc. ceny wycieczki

Wyżywienie

-  zabrudzone stoły     5 – 10  proc. ceny wycieczki

-  zepsute jedzenie     20 – 30 proc. ceny wycieczki

-  monotonny jadłospis     5 proc. ceny wycieczki

Inne

-  brak basenu     10 – 20 proc. ceny wycieczki

-  brak leżaków plażowych     5 – 10 proc. ceny wycieczki

-  brak opieki nad dziećmi     5 – 10 proc. ceny wycieczki

masz pytanie, wyślij e-mail do autora s.wikariak@rp.pl

 

Czytaj też:

 

Zobacz więcej:

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów