Operator krajowego systemu elektroenergetycznego stara się o fundusze na inwestycje z unijnego budżetu na lata 2014–2020. Na razie chodzi nie o konkretne wnioski o dofinansowanie, ale o projekty zgłoszone przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) do Ministerstwa Gospodarki na etapie programowania nowej perspektywy finansowej. Resort opracował wtedy dokument, w którym ujęto kluczowe inwestycje dla sektora, tzw. project pipeline. W sierpniu poddano go pod konsultacje społeczne.

– Wśród projektów ujętych w project pipeline znalazło się 30 projektów PSE, których łączna wartość nakładów inwestycyjnych została oszacowana na 5,3 mld zł – mówi nam Henryk Majchrzak, prezes PSE, spółki pełniącej rolę krajowego operatora elektroenergetycznego systemu przesyłowego. Jak zaznacza, dziesięć dużych projektów PSE z 30 zgłoszonych zostało wpisanych na listę stanowiącą załącznik do projektu programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" 2014–2020 (POIiŚ). W styczniu został on zatwierdzony przez polski rząd, a obecnie jest negocjowany z KE.

Na razie nie wiadomo więc, jaka łączna pula europejskich grantów trafi do PSE. Sama spółka nie wymienia też konkretnych projektów, które znalazły się na jej liście. Ale jak wynika z samego POIiŚ 2014–2020, przesył energii elektrycznej wspierany będzie w ramach dwóch osi priorytetowych. Chodzi o promocję produkcji i dystrybucji odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej oraz rozwój infrastruktury. Współfinansowane będą przedsięwzięcia wspierające rozwój inteligentnych systemów dystrybuowania, magazynowania, przesyłu gazu i energii elektrycznej. Jak podkreśla prezes PSE, większość inwestycji ma sprzyjać poprawie bezpieczeństwa energetycznego systemu przesyłowego.

PSE ma już doświadczenie w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Z perspektywy finansowej 2007–2013 spółce udało się dostać dotacje na dwa projekty: budowę mostu energetycznego łączącego systemy Polski i Litwy, a także rozbudowę stacji elektroenergetycznej Słupsk-Wierzbięcino w celu przyłączenia farm wiatrowych Słupsk i Potęgowo. W przypadku pierwszego projektu o łącznej wartości 1,8 mld zł zawarto sześć umów o dofinansowanie na ponad 768 mln zł. Z kolei na kosztującą ok. 116 mln zł stację Słupsk-Wierzbięcino spółka dostała 14 mln zł. Połączenie z Litwą powinno zostać uruchomione do końca 2015 r. W planach są też mosty do Niemiec i na Ukrainę.