- Gmina rozlicza podatek VAT od wszystkich jednostek objętymi centralizacją, w tym od szkół. W ramach działalności stołówek szkolnych dzieciom – uczniom szkoły wydawane są obiady, za które odpłatność ponoszą rodzice dzieci – uczniów korzystających z obiadów. Obiady wydawane są we wszystkie dni, w których szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne. Po zakończeniu miesiąca rodzice dzieci otrzymują informację o wysokości kwoty do zapłaty za obiady, które zostały wydane ich dzieciom – uczniom szkoły. Informacja o wysokości kwoty do zapłaty podawana jest rodzicom w formie pisemnej, lub na żądanie rodziców w formie faktury VAT. Na podstawie tych informacji rodzice dokonują zapłaty na rachunek dochodów budżetowych jednostki. Zdarzają się przypadki, że rodzice dokonując płatności za obiady płacą kwotę wyższą od tej, która wynika z faktury. Przykładowo – faktura za obiady uczniowskie wynosi np. 68,20 zł, a rodzic w przelewie bankowym płaci na rachunek bankowy kwotę 70 zł (tj. po zaokrągleniu). Z tej płatności służby finansowe zaliczają kwotę 68,20 zł na zapłatę faktury za obiady, natomiast pozostała kwota 1,80 zł stanowiąca nadpłatę ponad faktyczne zobowiązanie rodziców pozostaje do rozliczenia na przyszłe okresy rozliczeniowe. Czy nadpłata powstała w wyniku zbyt wysokiej wpłaty za obiady uczniowskie nie spełnia przesłanki zaliczki na przyszłe dostawy towarów i usług określonej w art. 19a ust. 8 ustawy o VAT i nie należy jej wykazywać w deklaracji VAT za miesiąc wpłaty?