Koniec z amortyzacją mieszkań. Zakaz nie obowiązuje odsetek od kredytu

Przedsiębiorca nie rozliczy wydatku na zakup mieszkania. Ale nie ma zakazu na procenty od kredytu.

Publikacja: 18.10.2022 18:27

Koniec z amortyzacją mieszkań. Zakaz nie obowiązuje odsetek od kredytu

Foto: Adobe Stock

Podatnicy nie wiedzą, czy po zmianach wprowadzonych przez Polski Ład odsetki od kredytu na mieszkanie, w którym prowadzą biznes, nadal będą kosztem PIT. Eksperci twierdzą, że tak, ale fiskus się zastanawia i każe czekać na ostateczne stanowisko.

– Dla biznesu to bardzo ważna sprawa, odsetki znacznie w ostatnich miesiącach wzrosły, rozliczanie ich w kosztach częściowo to rekompensuje – mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w InFakt.

Zabroniona tylko amortyzacja

Zgodnie z Polskim Ładem w 2023 r. firmy nie będą już amortyzować mieszkań i domów. Czyli rozliczać w podatkowych kosztach wydatków na ich zakup (teraz można jeszcze te nabyte przed 2022 r.). A co z pozostałymi nakładami na nieruchomość?

Czytaj więcej

Niezbędnik przedsiębiorcy. Amortyzacja mieszkania kupionego przed Polskim Ładem. Przychody ze spółki jawnej do JDG z korzyścią podatkową. Integracja kas online z terminalami. Kiedy płacić w kryptowalucie. Dlaczego drożeje OC

– Wydatki związane z utrzymaniem mieszkania, np. na remonty czy wyposażenie, nadal będzie można zaliczać do kosztów. W tej sprawie przepisy się nie zmieniły – potwierdza Krajowa Informacja Skarbowa.

Czy podobnie będzie z odsetkami od kredytu na zakup mieszkania/domu? Fiskus od wielu lat potwierdza, że są kosztem. Teraz jednak nabrał wątpliwości.  

– Polski Ład nie wprowadził zakazu do przepisów. Z drugiej strony intencją ustawodawcy było wykluczenie z podatkowych kosztów wydatków związanych z nabyciem mieszkania/domu – tłumaczą konsultanci z KIS. Potwierdzają, że przedsiębiorcy pytają już o rozliczenie odsetek, ale na razie muszą się uzbroić w cierpliwość. KIS jest w trakcie wypracowywania ostatecznego stanowiska i poleca występowanie z wnioskami o indywidualne interpretacje.

– Dziwią mnie dylematy skarbówki, przepisy zmieniły się tylko w sprawie amortyzacji. Oprocentowanie kredytów na zakup mieszkania/domu wykorzystywanego w firmie nadal powinno być kosztem – mówi Piotr Juszczyk.

Czytaj więcej

Amortyzacja budynków i mieszkań także w 2023 roku? Jest wyrok sądu

– Obecnie żadna regulacja nie zakazuje rozliczania w kosztach odsetek. Fiskus nie może powoływać się na intencje ustawodawcy, bo najważniejsze są przepisy – potwierdza Grzegorz Grochowina, szef zespołu zarządzania wiedzą w departamencie podatkowym w KPMG w Polsce. Dodaje, że zakaz amortyzacji jest już wystarczająco dużym ciosem dla przedsiębiorców, skarbówce nie wolno interpretować go rozszerzająco.

Eksperci zwracają uwagę, że nawet jeśli fiskus ostatecznie przyjmie stanowisko korzystne dla firm, to i tak część odsetek związanych z mieszkaniem będącym środkiem trwałym się zmarnuje.

– Z ustawy o PIT wynika, że odsetki naliczone do dnia oddania do użytkowania środka trwałego zwiększają jego wartość początkową. Są więc zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Skoro amortyzacji mieszkań/domów już nie będzie, to ta część odsetek przedsiębiorcom przepadnie – tłumaczy Grzegorz Grochowina.

– W firmowych rozliczeniach powinny pozostać odsetki naliczone po dniu oddania mieszkania/domu do użytkowania. Stanowią one podatkowe koszty w momencie zapłaty bądź kapitalizacji (czyli w dniu dopisania ich do zobowiązania głównego) – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

Oczywiście przedsiębiorcy powinni pamiętać, że rozliczą odsetki tylko w części przypadającej na firmową powierzchnię. Tak wynika też z interpretacji fiskusa. Na przykład w sprawie przedsiębiorcy zajmującego się doradztwem gospodarczym. Kupił na kredyt mieszkanie i na potrzeby firmy przeznaczył jeden pokój. Ma w nim dokumenty, spotyka się z klientami. Czy może zaliczyć do kosztów odsetki od kredytu? Tak, proporcjonalnie, w części przypadającej na biznesową powierzchnię – potwierdziła skarbówka.

Podobnie było u radcy prawnego, który na prowadzenie firmy przeznaczył 25 proc. mieszkania. Jest to pokój, w którym spotyka się z klientami i trzyma dokumentację, a także toaleta (również przeznaczona dla klientów). Mecenas co miesiąc spłaca odsetki od kredytu hipotecznego. Chce je zaliczyć, oczywiście proporcjonalnie, do kosztów. Fiskus nie miał nic przeciwko.

Wynajem na ryczałcie

Kredyty spłacają też osoby zarabiające na prywatnym wynajmie mieszkań. Czy mogą zaliczyć odsetki do kosztów? Tak. Ale ta możliwość jest jeszcze tylko w tym roku. W przyszłym wynajmujący prywatnie muszą przejść na ryczałt (taką zmianę także wprowadził Polski Ład). Nie będą więc zaliczać do kosztów żadnych wydatków. Możliwość ich odliczania (oprócz amortyzacji) zostanie tym, którzy rozliczają najem w biznesie.

Biznes nie tylko w gabinecie
Fiskus poprawia stare interpretacje

Odsetki od kredytu na mieszkanie są podatkowym kosztem nie tylko w części przypadającej na firmowy gabinet, ale także na powierzchnie wspólne, np. korytarz czy kuchnię. Do takiego wniosku doszedł szef Krajowej Administracji Skarbowej, który niedawno zmienił dwie stare interpretacje indywidualne. Spójrzmy na jedną z nich. Przedsiębiorca zajmuje się doradztwem finansowym przy pozyskiwaniu unijnych dotacji. Prowadzi działalność w mieszkaniu. Wydzielił na nią pokój, który zajmuje 24,35 proc. powierzchni całej nieruchomości. W interpretacji wydanej w 2016 r. fiskus przyznał, że w tej części może rozliczać odsetki od kredytu na mieszkanie. Ale nie zgodził się już na koszty związane z kuchnią, korytarzem i toaletą (przedsiębiorca wyliczył, że te pomieszczenia są wykorzystywane na działalność w 5,65 proc.). Po sześciu latach szef KAS zmienił interpretację. Potwierdził, że przedsiębiorca może rozliczyć w podatkowych kosztach odsetki od kredytu zarówno w części przypadającej na pokój przeznaczony na firmę, jak i na kuchnię, korytarz i toaletę (nr DOP3.8220.114.2020.HTCE). 

Podatnicy nie wiedzą, czy po zmianach wprowadzonych przez Polski Ład odsetki od kredytu na mieszkanie, w którym prowadzą biznes, nadal będą kosztem PIT. Eksperci twierdzą, że tak, ale fiskus się zastanawia i każe czekać na ostateczne stanowisko.

– Dla biznesu to bardzo ważna sprawa, odsetki znacznie w ostatnich miesiącach wzrosły, rozliczanie ich w kosztach częściowo to rekompensuje – mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w InFakt.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP