15 stycznia mija termin rozliczenia subwencji finansowej dla małych i średnich firm w ramach Tarczy finansowej PFR 2.0. Występowanie o pomoc z tarczy wyglądało tak, że we wniosku o subwencję przedsiębiorcy prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Teraz w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Muszą sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, muszą ją zwrócić do 15 marca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.

Czytaj więcej

Tarcza Antyinflacyjna 2.0 ma ponownie obniżyć ceny paliw

W celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy muszą dołączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml, za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r., wygenerowane z programu księgowego firmy. Warunkiem całkowitego umorzenia subwencji obok jej rozliczenia w przypadku MŚP jest też nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.

Rozliczenie subwencji odbywa się za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w tym samym banku, w którym przedsiębiorca składał wniosek o udzielenie wsparcia.

- W toku weryfikacji złożonych do tej pory formularzy okazało się, że niektóre firmy popełniły w nich błędy, np. załączając niepoprawne pliki JPK, albo nie załączając ich wcale. W związku z tym PFR, w porozumieniu z bankami, wyznaczył dodatkowy termin na składanie korekt/wniosków w dniach 18-23 stycznia 2022 r. – czytamy w komunikacie Polskiego Funduszu Rozwoju. - Umożliwi to korektę poprzez ponowne złożenie wniosku firmom, które popełniły błędy w rozliczeniu oraz ewentualnie złożenie wniosku firmom, które spóźniły się z rozliczeniem – tłumaczy PFR.

Radzi też przedsiębiorcom by, jeśli złożyli formularz oświadczenia, ale nie otrzymali potwierdzenia jego poprawności, sprawdzili w swoim banku w dniach od 18 do 19 stycznia, czy wymagane są od nich dodatkowe działania lub ponowne złożenie formularza. Jeśli okaże się, że jest błąd, będą mogli złożyć korektę.

- Po 23 stycznia 2022 r. jakiekolwiek zmiany i uzupełnienia w tym zakresie będą niemożliwe dla małych i średnich firm, a brak rozliczenia lub niepoprawność złożonych plików JPK będzie wiązać się z koniecznością zwrotu całości otrzymanej subwencji – informuje PFR.

Z danych, które w piątek na twitterze pokazał Bartosz Marczuk wynika, że do tego czasu na 7 tys. firm, które otrzymały subwencje z Tarczy finansowej 2.0, 5 tys. rozliczyło je poprawnie, 1 tys. ma błędy i powinno złożyć korekty w bankach, a kolejny 1 tys. wciąż nie przyszło się rozliczyć.

Czytaj więcej

Tarcza antyinflacyjna. "To czasowo podany środek przeciwbólowy"
Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ