Aż 95 proc. Polaków zwraca uwagę na konieczność podania danych przy robieniu zakupów lub podejmowaniu innych decyzji w internecie. Co więcej, 83 proc. przynajmniej raz zrezygnowało z usługi po zapoznaniu się z warunkami przetwarzania danych. Te wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Deloitte w maju tego roku pokazują, że polscy konsumenci niechętnie dzielą się swoimi danymi. 46 proc. stara się ograniczyć takie sytuacje do minimum, podobny odsetek nie ufa firmom, które zbierają dane klientów, a 43 proc. niechętnie je przekazuje, nawet jeśli otrzymaliby zniżki lub inne korzyści.
– Coraz większa niechęć do udostępniania danych osobowych może się wiązać nie tylko z obawą o niewłaściwe wykorzystanie przez podmioty i naruszenie zasad prywatności, ale też z częstotliwością prób ich zdobycia – mówi Joanna Miernik, menedżer w dziale doradztwa strategiczno-technologicznego Deloitte Digital.
Dwie trzecie badanych przynajmniej raz spotkało się z niewłaściwym (w swoim mniemaniu) ich wykorzystaniem.
– Ponadto 40 proc. internautów uznało, że informacje podawane przez firmy przy zbieraniu danych osobowych nie są przejrzyste i zrozumiałe – mówi adwokat Maciej Marek z Deloitte Legal. – Tymczasem RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych) wymaga, aby komunikaty związane z przetwarzaniem były przedstawione „w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem".
Polacy najbardziej obawiają się natarczywych telefonów marketingowych (55 proc.) oraz podszycia się pod nich (połowa badanych), przejęcia haseł do konta czy przekazywania danych innym podmiotom.