Reklama

Największy port zbudują koncerny

Sześć rosyjskich koncernów zbuduje od podstaw wielki port w Cieśninie Kerczeńskiej. Wydadzą na to ponad 3,6 mld dolarów

Publikacja: 06.06.2011 04:15

Inwestorami są liderzy swoich branż – węglowy SUEK, metalurgiczny Metalloinvest, nawozowy Uralkalij, Zjednoczona Kompania Zbożowa i portowy operator Globalports. Wiceminister transportu Andriej Niedosiekow mówił Reutersowi, że w projekcie uczestniczy jeszcze szósty inwestor, ale nie podał, o kogo chodzi. Prawdopodobnie jest to któryś z koncernów paliwowych.

Port powstanie na półwyspie Tuzła. Projekt jest częścią programu federalnego "Rozwój transportowego systemu Rosji". Daje mu to szybsze procedury i udział państwa w inwestycji w kwocie nie większej niż 55 mld rubli (prawie 2 mld dol.). Według Igora Fiejdina, szefa państwowej agencji Rostransportmodernizacja, budowa ruszy w 2013 r. i zakończy się w 2018 r.

Moc przeładunkowa nowego portu ma sięgnąć 100 mln ton rocznie. Dla porównania, największy obecnie w kraju port w Noworosyjsku (także nad Morzem Czarnym) może przeładowywać ok. 70 mln t rocznie.

Inne największe porty Rosji to St. Petersburg (Bałtyk), Murmańsk (Morze Barentsa), Nachodka (Morze Japońskie) i Tuapse (Morze Czarne).

Ten ostatni to zarazem największy terminal paliwowy kraju. W tym roku państwo sprzedało 25 proc. jego udziałów za ok. 60 mln dol.

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama