Reklama

Chińczycy kupują B737 Max

Boeing zapewnił sobie sprzedaż kilku chińskim klientom ok. 200 samolotów B737 Max, najnowszą wersję swego szlagierowego modelu.

Publikacja: 26.10.2013 16:41

Umowy o wartości 20,7 mld dolarów w cenach katalogowych czekają teraz na zatwierdzenie przez rząd w Pekinie, co jest zwykłą praktyką w kupowaniu samolotów. Dopiero wtedy będzie można ujawnić nazwy klientów.

Dla koncernu to ważna wiadomość, bo są to pierwsze zamówienia tych samolotów z Chin, najszybciej rosnącego rynku lotniczego na świecie. O kontrakty starają się tam również Europejczycy produkujący samoloty z rodziny A320. Obie firmy, Airbus i Boeing przewidują, że Chiny prześcigną w ciągu 20 lat USA i staną się największym światowym rynkiem.

Nieoficjalnie wiadomo, że chęć kupna nowych wąskokadłubowych maszyn wyrazili różni klienci za pośrednictwem urzędu zamówień publicznych, holdingu China Aviation Supplies, a także firmy leasingowe związane z chińskimi bankami. Linie lotnicze Air China, China Eastern Airlines i China Southern Airlines używają obecnie starszych wersji B737.

Wyrażenie chęci kupna samolotów w oczekiwaniu na zgodę rządu centralnego pozwala liniom lotniczym zarezerwować sobie wcześniejsze terminy dostaw B737 Max, których łącznie zamówiono dotąd 1567.

B737 Max jest unowocześnioną wersją B737, z nowymi silnikami Leap spółki CFM  Int'l ąamerykańskiej General Electric Aviation i francuskiej Snecma. Wprowadzone nowe rozwiązania pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa przez ten samolot. Konkuruje on z A320neo, maszyną z nowymi oszczędniejszymi silnikami. Airbus uzyskał w Chinach zamówienia na 100 takich samolotów, w tym 60 od Air China i 20 od ICBC Leasing.

Reklama
Reklama

Boeing ocenił w sierpniu, że w Chinach jest używane 1650 samolotów wąskokadłubowych na trasach krajowych i w regionie. Chiny zamówiły 700 dalszych, a w ciągu najbliższych 20 lat odbiorą 3900 sztuk.

Chińskie przedsiębiorstwo COMAC pracuje nad własnym samolotem C19, który miałby konkurować z A320 i B737. Jego pierwszy lot odroczono do 2015 r., a dostawy powinny zacząć się kilka lat później.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama