Trzeba jednak pamiętać, że rzecznik nie może nakazać przedsiębiorcy określonych działań, ale jego wystąpienia mogą skutecznie pomóc. Na jego pisma przedsiębiorca musi odpowiedzieć, inaczej grożą mu sankcje, minimum 2 tys. zł.
– Każde pismo, które rzecznik wysyła do przedsiębiorcy, wysyła także do konsumenta, w sprawie którego interweniuje. A przedsiębiorca swoją odpowiedź powinien przesłać zarówno rzecznikowi, jak i konsumentowi. Gdy tego nie zrobi, bo i to się zdarza, my wysyłamy odpowiedź konsumentowi – tłumaczy Longina Kaczmarek.
Z pomocy rzecznika nie skorzysta każdy. Musi to być konsument. Czyli kto? Osoba fizyczna, która wymaga pomocy w sprawie typowo prywatnej.
– Przykładowo, jeżeli kupiła laptopa czy samochód do pracy zawodowej albo na firmę, a on się popsuł, to nie mogę pomóc. Gdyby jednak był to zakup do użytku czysto domowego lub dla dziecka, to mogę służyć wsparciem – podkreśla Longina Kaczmarek.
Konsumentom pomagają nie tylko rzecznicy. Mogą uzyskać także bezpłatną pomoc prawną, dzwoniąc pod numery infolinii konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16, prowadzonej przez Fundację Konsumentów, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–18.00.
Trzy stowarzyszenia: Aquila, Euro-Concret oraz dla Powiatu prowadzą Konsumenckie Centrum E-porad, w którym eksperci tych stowarzyszeń udzielają porad. Pytania można przesłać na adres porady@dlakonsumentow.pl.