- Proponowany w projekcie model dochodzenia do zawodu sędziego zakłada aż trzy etapy dochodzenia do tego zawodu: aplikację sędziowską w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury zakończoną egzaminem sędziowskim, wykonywanie przez okres co najmniej 18 miesięcy wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej, stosowaniem lub tworzeniem prawa; co najmniej dwuletnią asesurę sądową - piszą do posłów.
Twierdzą, że zakładany przez projektodawcę model jest ewenementem w skali europejskiej, jak także rozwiązaniem unikatowym w polskim systemie prawnym.
Odbycie aplikacji sędziowskiej zakończonej pomyślnie egzaminem sędziowskim, ich zdaniem, nie będzie bowiem dawało uprawnień nawet do odbycia asesury sądowej, wprowadzono bowiem etap pośredni. - W żadnym innym zawodzie prawniczym, w szczególności najbardziej zbliżonym zawodzie prokuratora, nie ma podobnego wymogu - podkreślają.
Znacznie zmniejszy to, ich zdaniem, atrakcyjność aplikacji sędziowskiej, której ukończenie nie będzie dawało szansy nawet na asesurę. W żadnym kraju europejskim model dochodzenia przez aplikację do zawodu sędziego nie jest tak skomplikowany i wydłużony. - To cios w młode pokolenie absolwentów prawa, którzy chcieliby w przyszłości pełnić ten urząd - napisano w liście.
Zwracają też uwagę, że wprowadzony w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury staż referendarski, a następnie po jego uchyleniu wymóg pracy przez 18 miesięcy na stanowisku referendarza sądowego lub asystenta sędziego, miał stanowić niejako „substytut" asesury, możliwość sprawdzenia kandydata przed dożywotnią nominacją na stanowisko sędziego. - Nie ma potrzeby wprowadzania takiego substytutu przed czasową nominacją na stanowisko asesora - piszą do posłów. To bowiem na tym stanowisku ma się w zamyśle projektodawcy dokonać weryfikacja predyspozycji kandydata do pełnienia urzędu sędziego. Dlatego też wnoszą o uchylenie przepisu, odnoszącego się do konieczności wykonywania przed asesurą przez okres co najmniej 18 miesięcy wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej, stosowaniem lub tworzeniem prawa.