- Jakie dokumenty (zaświadczenia) musi wystawić pracodawca (płatnik składek) do potrzeb emerytalno-rentowych? – pyta czytelnik.
Pracodawcy (płatnicy składek) muszą przygotować m.in. wniosek o emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożyć go w ZUS. Taki obowiązek nakłada na nich art. 125 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 887 ze zm.; dalej ustawa emerytalna).
Pracodawca musi kompletować wniosek o emeryturę (ZUS Rp-1E) wyłącznie dla pracowników, za których opłacał składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w chwili zgłoszenia przez tego ubezpieczonego wniosku o emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy albo zgłoszenia przez członka rodziny zmarłego pracownika wniosku o rentę rodzinną.
Pracodawca nie pośredniczy w składaniu wniosku o emeryturę dla urodzonych po 31 grudnia 1948 r., przechodzących na emeryturę na tzw. nowych zasadach na podstawie art. 24 i 184 ustawy emerytalnej. Zgodnie bowiem z jej art. 182 ta grupa ubezpieczonych zgłasza wnioski bezpośrednio w ZUS.
Pracodawca musi przygotować wniosek wyłącznie dla osoby, za którą opłaca składki emerytalne i rentowe w chwili zgłoszenia przez nią wniosku o świadczenie. Musi też pomóc członkowi rodziny zmarłego ubezpieczonego w przygotowaniu wniosku o rentę rodzinną. Datę sporządzenia wniosku przez pracodawcę ZUS przyjmuje jako datę jego zgłoszenia.