Przełom technologiczny, cyfryzacja, automatyzacja – to ostatnio słowa klucze niemal w każdym raporcie o przyszłości pracy i gospodarki. Czy możemy wskazać dziedziny, sektory, w których przełomowe technologie wprowadzą teraz najwięcej zmian?
Trudno dziś wskazać obszar, który nie ulegałby zmianom pod wpływem nowych technologii. Z punktu widzenia przeciętnego konsumenta najwięcej tych zmian widać w sprzedaży - w sposobach komunikacji z konsumentami i w obsłudze klienta. Zastosowanie nowych technologii przejawia się tu w wielu obszarach n.p. w personalizacji oferty dostosowywanej do naszego zachowania, czy też w nowej formie komunikacji z klientem. Coraz częściej firmy na bazie zaawansowanej analityki przewidują zachowania konsumenta a następnie stosują do komunikacji z nim i w celu wpłynięcia na jego decyzje zakupowe wirtualną rzeczywistość, chatboty, czy personalizowane informacje. Również w mediach, telekomunikacji, czy energetyce zaawansowana analityka danych pomaga zatrzymywać klientów podsuwając im odpowiednie oferty. Podobnie jest w usługach finansowych, gdzie banki i inne instytucje dużo współpracują ze startupami. Coraz częściej mówi się też o zastosowaniu blockchain do rozliczania i zabezpieczania transakcji, co zrewolucjonizuje bankowość transakcyjną. Innym sektorem, gdzie zmiany technologiczne postępują bardzo szybko jest motoryzacja a konkretnie elektromobilność. Już niedługo na co dzień będziemy obserwowali zastosowanie nowych technologii w autonomicznych pojazdach, w zarządzaniu ruchem w mieście a nawet całymi miastami, czyli cały obszar określany jako smart city. Kolejny temat – bardzo istotny dla Polski- to centra usług wspólnych, które tworzą już cały sektor.
I to ważny sektor, bo liczba pracowników sięgająca już 300 tysięcy- kilkukrotnie przekracza zatrudnienie w górnictwie...
Dużo współpracujemy z tym sektorem, gdyż wzrost kosztów płacy w Polsce sprawił, że również centra usług wspólnych przechodzą transformację opartą o rozwiązania z zakresu automatyzacji pracy, czy sztucznej inteligencji. Widzimy trend przekształcania istniejących już centrów usług w takie, gdzie specjaliści dostarczają wyższą wartość dodaną. W miejsce procesów wsparcia operacji, do Polski coraz częściej przenoszona jest działalność badawczo-rozwojowa, co dodatkowo pozytywnie wpływa na transfer technologii i rozwój kompetencji kadr. Przybywa też dużych międzynarodowych graczy, w tym instytucji finansowych, które tworzą w Polsce tego typu ośrodki zatrudniając coraz więcej ekspertów od zarządzania ryzykiem, czy cyberbezpieczeństwa. Sądzę, że niemal w każdej branży widoczny już dzisiaj postęp technologiczny, teraz ulegnie przyspieszeniu.
Co to oznacza dla firm, w tym setek tysięcy małych i średnich firm, które często mają tradycyjne modele biznesowe. Czy przetrwają to przyspieszenie?