fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sądzie i urzędzie

Sądowa e-skarga na decyzje administracyjne już możliwa

Adobe Stock
Obywatele niezadowoleni z rozstrzygnięć urzędników będą mogli je zaskarżyć bez ruszania się z fotela.

Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez internet. W nową, cyfrową erę wkroczyło właśnie sądownictwo administracyjnej. W piątek 31 maja w życie weszła nowelizacja wprowadzająca informatyzację postępowania, która umożliwia elektroniczną komunikację z sądem administracyjnym. Ułatwienia są dwa.

– Pierwsze to możliwość przesyłania i odbierania korespondencji sądowej drogą elektroniczną. Strony postępowania, czyli przed wszystkim obywatele, pełnomocnicy procesowi i organy administracji będą mogły komunikować się z sądem za pomocą ogólnodostępnej platformy E-PUAP. W formie elektronicznej będzie można złożyć m.in. skargę i skargę kasacyjną czy zażalenie – mówi sędzia NSA Tomasz Kolanowski.

Przejście na nowoczesną formę komunikacji z sądem administracyjnym nie jest obowiązkowe. Pisma procesowe będzie można składać w papierowej formie lub w nowej – elektronicznej. Ta druga wymaga trochę zachodu, choć nie będzie to trudne.

– Żeby przejść na elektroniczną komunikację z wojewódzkim sądem administracyjnym czy Naczelnym Sądem Administracyjnym, potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny. Należy złożyć wniosek, wyrażając wolę komunikacji elektronicznej z sądem lub wysłać pismo w postaci elektronicznej. Należy podkreślić, że korespondencja ta jest możliwa poprzez platformę E-PUAP. Nie wystarczy zwykły e-mail – podkreśla sędzia Kolanowski.

Kolejne ułatwienie dotyczy przeglądania akt.

– Działa już specjalny portal, który umożliwia przeglądanie akt przez internet. Elektronizacja akt dotyczy jednak na razie tylko akt sądowych. Obowiązujące przepisy nie dotyczą cyfryzacji akt administracyjnych. Te obecnie są przekazywane w formie papierowej i sądy administracyjne nie mają możliwości ich digitalizacji – podkreśla sędzia Tomasz Kolanowski.

Dodaje jednak, że jeśli organy administracyjne będą przesyłać do sądów swoje akta w formie cyfrowej, to będą one w takiej formie udostępnianie stronom.

– Żeby zyskać dostęp do e-akt sądowych, trzeba złożyć wniosek, który jest weryfikowany przez profil zaufany lub podpis elektroniczny. Może go złożyć strona i jej pełnomocnik. Akta będą dostępne w sieci do pięciu dni roboczych – zapewnia Tomasz Kolanowski.

Podstawa prawna:

ustawy z 10 stycznia 2014 r. (DzU z 2014 r., poz. 183) i z 12 kwietnia 2019 r. (DzU z 2019 r., poz. 934).

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA