Rozliczenie czynności opodatkowanych VAT w państwowych jednostkach budżetowych

W państwowych jednostkach budżetowych czynności opodatkowane VAT są marginalne. Często dla kilku transakcji w miesiącu uruchamiana jest cała machina podatkowa.

Publikacja: 29.08.2018 06:10

Rozliczenie czynności opodatkowanych VAT w państwowych jednostkach budżetowych

Foto: Adobe Stock

Państwowe jednostki budżetowe, zgodnie z przepisami o finansach publicznych, to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które nie posiadając osobowości prawnej, pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu państwa. Takie rozdzielenie dochodów i wydatków w praktyce polega na tym, że z uzyskiwanych dochodów nie wolno pokrywać wydatków, ponieważ wydatki są na każdy rok limitowane. Państwowa jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego między innymi przedmiot jej działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków. Państwowe jednostki budżetowe to w większości jednostki administracji publicznej, ale także urzędy statystyczne, prokuratury, sądy itp. Do ich tworzenia są uprawnieni ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw.

Ustawodawca, tworząc tego rodzaju formę działalności, nie przypuszczał, że jednostki te będą kiedyś zmuszone różnymi nieprecyzyjnymi przepisami oraz interpretacjami organów skarbowych, do prowadzenia nie tylko działalności statutowej, ale również działalności gospodarczej. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy jednostka budżetowa udostępnia pomieszczenia innym jednostkom, a także kiedy administruje nieruchomością wspólną.

Był prosty podział kosztów wspólnych

Przed wejściem Polski do Unii Europejskiej wzajemne rozliczenia miedzy jednostkami budżetowymi (także rozliczenia między jednostką budżetową a jednostkami spoza sfery skarbu państwa) następowały wyłącznie przy pomocy not księgowych, na podstawie zawieranych między jednostkami porozumień. Były to proste rozliczenia, polegające na podziale kosztów wspólnych, niewymagające dodatkowej kadry pracowników.

Księgowość się rozrasta

Ustawa o VAT nie zwalnia państwowych jednostek budżetowych ze stosowania przepisów o podatku od towarów i usług i tym samym, aby nie naruszyć przepisów podatkowych, państwowe jednostki budżetowe rozliczają swoją działalność z zastosowaniem regulacji o VAT. Służby księgowe tych jednostek, oprócz przepisów z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej, muszą stosować również przepisy regulujące prowadzenie działalności gospodarczej. Tym samym, komórki księgowe rozrastają się kadrowo, bo przecież potrzebni są w takim przypadku zarówno specjaliści z dziedziny finansów publicznych, jak i z zakresu rozliczeń działalności gospodarczej. Księgowe dwoją się i troją, aby dochować wszelkich obowiązków (co nie jest łatwe, bo przepisy często się wykluczają).

Czy to w ogóle jest biznes

Sytuacja taka ma miejsce od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej i przyjęcia modelu, w którym za wszelką cenę należy chronić konkurowanie ze sobą firm. Tylko że w przypadku jednostek budżetowych mamy do czynienia z sytuacją karykaturalną, bo np. to, że jakiś urząd udostępni pomieszczenia innej państwowej jednostce budżetowej, często jednostce podległej, nie oznacza prowadzenia automatycznie żadnej działalności gospodarczej, a jedynie podział przypadających na poszczególne jednostki skarbu państwa kosztów energii, ogrzewania , wody itp.

Działalność gospodarcza w ustawie Prawo przedsiębiorców (art. 3 tej ustawy) została zdefiniowana jako zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu w sposób ciągły. W art. 15 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług możemy znaleźć zapis mówiący, że działalnością gospodarczą są wszelkie działania producentów, usługodawców, handlowców, w tym rolników i osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W powyższe definicje nie wpisują się w żaden sposób podmioty publiczne, ponieważ nigdy nie działają one w warunkach swobody gospodarczej. Zarówno zakup, jak i sprzedaż odbywa się w tych jednostkach w trybie przepisów o zamówieniach publicznych. Oprócz tego podmioty te nie wykonują swojej działalności dla celów zarobkowych a ciągłość tej działalności też jest wątpliwa. Gdybyśmy mieli do czynienia z rzeczywistą działalnością gospodarczą, to taka państwowa jednostka budżetowa miałaby odpowiedni szyld firmowy, stosowałaby reklamę i rachunek ekonomiczny. Jednym słowem, taka jednostka zachowywałaby się jak każdy przedsiębiorca. Jak dotąd jednak nie spotkałam się z państwową jednostką budżetową, która by się reklamowała i zachęcała do korzystania z jej usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to najczęściej działalność, której się nie rozgłasza. Tak więc mamy do czynienia z sytuacją, że działalność państwowej jednostki budżetowej, opodatkowana VAT, jest działalnością marginalną i często dla kilku transakcji w miesiącu uruchamiana jest cała machina podatkowa.

Również Najwyższa Izba Kontroli w swoich wystąpieniach od czasu do czasu krytykuje jednostki budżetowe za prowadzenie działalności gospodarczej. Zwraca uwagę, na różnego rodzaju ryzyka zagrażające zaangażowaniu jednostek budżetowych w działalność gospodarczą wyraźnie zaznaczając, że aktywność gospodarcza może przybierać formę nieadekwatną do celów statutowych tych podmiotów.

Sztab specjalistów kosztuje

Prowadzenie takiej ubocznej działalności gospodarczej z ekonomicznego punktu widzenia jest nieopłacalne. Do obsługi tej marginalnej działalności potrzebny jest sztab specjalistów, którzy będą potrafili skorelować przepisy finansów publicznych z przepisami o VAT. Dodatkowo, w takim przypadku muszą być zachowane wszelkie ograniczenia przepisów budżetowych. Przez nałożenie się przepisów wynikających z normalnej działalności gospodarczej i rygorystycznych przepisów budżetowych, działalność ta jest bardzo zbiurokratyzowana. Biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary tej działalności, staje się ona w takiej sytuacji bardzo kosztochłonna. Wymienić tutaj należy dodatkowe koszty szkoleń, fachowej literatury, a także kosztownych modyfikacji programów komputerowych. Dzieje się tak dlatego, ze rozszerzenie programu finansowo–księgowego typowego dla jednostki budżetowej o funkcje prowadzonej działalności gospodarczej i rozliczania VAT jest to bardzo skomplikowane i zarazem karkołomne, ponieważ przepisy budżetowe i o VAT często wzajemnie się wykluczają. ?

—Danuta Seitz

Danuta Seitz zastępca Dyrektora Biura Organizacyjno-Administracyjnego, Główny Księgowy Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego

Państwowe jednostki budżetowe powinny rozliczać się między sobą wyłącznie przy pomocy not obciążeniowych, ponieważ rozliczenia między nimi są rozliczeniami między tą samą osobą prawną, tak jak to ma miejsce w przypadku rozliczeń wewnętrznych w ramach tego samego właściciela, jakim jest skarb państwa. Dzięki temu, budżetowi nie ubyłoby dochodów, a jednocześnie przyczyniłoby się do znacznego ograniczenia zadań i tym samym do obniżenia kosztów funkcjonowania tych jednostek. Naczelną zasadą finansów publicznych jest gospodarność i oszczędne gospodarowanie środkami publicznymi. Tak więc nie wmuszajmy na siłę działalności gospodarczej państwowym jednostkom budżetowym, które są tworzone zupełnie w innym celu.

Państwowa jednostka budżetowa powinna skupić się na swojej statutowej działalności i nie uczestniczyć w obrocie gospodarczym. Prowadzenie działalności gospodarczej przez państwowe jednostki budżetowe powinno zostać w przepisach wyraźnie zabronione i tym samym nie byłoby sytuacji, w której aparat skarbowy niejako wymuszałby stosowanie przepisów o VAT. Przyniosłoby to w skali kraju wiele oszczędności, bo koszty funkcjonowania podatku od towarów i usług w jednostkach budżetowych są bardzo wysokie, powodujące straty dla skarbu państwa.

Na marginesie trzeba dodać, że również gminy mają mnóstwo problemów z tytułu konieczności stosowania VAT. W przypadku gmin sytuacja wygląda trochę inaczej, bowiem są one statutowo zobowiązane do świadczenia różnego rodzaju usług, takich jak np. zaopatrzenie w wodę, utylizacja odpadów. Jednak również tutaj należałoby się zastanowić, czy jest to faktycznie działalność gospodarcza. Biorąc pod uwagę liczbę sporów gmin z organami podatkowymi, również tutaj obowiązujące przepisy podatkowe wydają się być niedostosowane do specyfiki gmin.

VAT

Państwowe jednostki budżetowe, zgodnie z przepisami o finansach publicznych, to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które nie posiadając osobowości prawnej, pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu państwa. Takie rozdzielenie dochodów i wydatków w praktyce polega na tym, że z uzyskiwanych dochodów nie wolno pokrywać wydatków, ponieważ wydatki są na każdy rok limitowane. Państwowa jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego między innymi przedmiot jej działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków. Państwowe jednostki budżetowe to w większości jednostki administracji publicznej, ale także urzędy statystyczne, prokuratury, sądy itp. Do ich tworzenia są uprawnieni ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Sądy i trybunały
Sędzia Michał Laskowski: Tomasz Szmydt minął się z powołaniem