Nasza rada miejska zamierza wprowadzić opłatę prolongacyjną, chodzi o dodatkowe wpływy do budżetu miasta. Ponieważ jest to opłata fakultatywna przewidujemy objęcie ją również wszelkich odsetek od zaległych podatków i zaległości podatkowych. Czy będzie to legalne rozwiązanie?
Analiza podanego zapytania wymaga odniesienia się do kilku aktów prawnych. Przede wszystkim jednak warto odnieść się do motywów którymi kieruje się rada miejska odnośnie wprowadzenia wspomnianej opłaty. Motywy są czysto ekonomiczne, ukierunkowane na zwiększenie dochodów gminy, i to z pewnością jest prawnie uzasadnione choćby z uwagi na art. 4 ust. 1 pk12 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Postanowiono tam, że źródłem dochodów własnych gminy są inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów. W tej samej ustawie, w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawodawca skatalogował poszczególne podatki, stanowiące dochody gminy. Wśród nich są m.in. podatek od nieruchomości, rolny, leśny, czy od środków transportowych.
Czytaj także: Czy opłata prolongacyjna jest kosztem uzyskania przychodu?
Jednocześnie na uwagę zasługuje fakt, że uszczegółowieniem ww. normy art. 4 ust. 1 pkt 12 – są zaś przepisy materialno-prawne, a mianowicie art. 57 § 7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Z tej regulacji wynika zaś, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może wprowadzić opłatę prolongacyjną - w wysokości nie większej niż określona w § 2 – z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód odpowiednio – gminy, powiatu lub województwa. Przepisy § 3-5 stosuje się odpowiednio. Z tych zaś ostatnich regulacji wynika, że wysokość opłaty prolongacyjnej oblicza się przy zastosowaniu stawki opłaty prolongacyjnej obowiązującej w dniu wydania decyzji, o której mowa w § 1 (odroczenia terminu płatności podatku, rozłożenia podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej).
Opłata prolongacyjna wpłacana jest w terminach płatności, o których mowa w art. 49 § 1 (chodzi o nowe terminy płatności ustalone w decyzjach które odraczają, rozkładają na raty podatku, czy zaległości podatkowe). Nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji, o której mowa w § 1, były klęska żywiołowa lub wypadek losowy. Zgodnie zaś z art. 51 § 1 ww. ustawy, zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.