Uchwały z uzasadnieniem budują zaufanie

Organy nadzoru i sądy unieważniają uchwały bez uzasadnień, mimo że prawo nie nakazuje wyjaśniać, czym kierowali się radni.

Publikacja: 18.03.2016 06:51

Uchwały z uzasadnieniem budują zaufanie

Foto: 123RF

Rady jednostek samorządu terytorialnego mogą przyjmować uchwały z uzasadnieniem lub bez. Nie ma bowiem ustawowego nakazu ich dołączania. Dlaczego zatem organy nadzoru i sądy unieważniają uchwały bez uzasadnień?

Co mówią sądy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (III SA/Kr 1320/12) unieważnił uchwałę Rady Miasta w R. określającą godziny pracy handlu, placówek gastronomicznych i usługowych m.in. z powodu braku uzasadnienia. „Nie wiadomo, czym kierowała się Rada, wyznaczając godziny", czytamy w orzeczeniu. Ów brak uznano za wadliwość proceduralną podejmowania uchwały.

Z kolei do rozpatrywanej przez WSA we Wrocławiu (IV SA/Wr 123/14) uchwały Rady Powiatu W. w sprawie pracy aptek na terenie powiatu uzasadnienie dołączono. Jak orzekł sąd, okazało się ono bardzo lakoniczne i bez możliwości polemiki z postanowieniami uchwały. W obu przypadkach jednym z głównych powodów unieważnienia uchwał był brak właściwego uzasadnienia. Dla sądów ważny był powód, dla którego rada podjęła daną uchwałę. Jeśli nie można z niej odczytać motywacji uchwałodawców, to trudno ją ocenić i osądzić.

Czy skoro brakuje przepisów nakazujących jego opracowanie, to radni mogą je pominąć? Jak stwierdził WSA w Białymstoku (II SA/Bk 343/15), jeśli brak motywów nie utrudnia oceny uchwały, to uzasadnienie jest niepotrzebne. Dotyczyć to będzie jednak tylko części uchwał potwierdzających pewien stan lub deklarację. Wówczas brak uzasadnienia nie musi być niezgodny z prawem, a na pewno nie stanowi jego istotnego naruszenia.

Z tym że w wyjątkowych sytuacjach trzeba dołączać uzasadnienia. Tak wynika z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która nakazuje dołączać uzasadnienie do projektu uchwały w tej dziedzinie. Z kolei kodeks postępowania administracyjnego zawiera przepis mówiący, że w razie nieuznania skargi obywatela, np. na bezczynność organu wykonawczego, należy podać uzasadnienie jej odrzucenia. Jeśli go nie ma, to wojewoda, jako organ nadzoru, może taką uchwałę oddalić.

To, czy uchwała powinna mieć uzasadnienie, zależy od konkretnej sprawy i woli organu stanowiącego komunikującego się w ten sposób ze społeczeństwem.

Warto się tłumaczyć

Uzasadnienia mają też wymiar praktyczny. Radni, głosując daną uchwałę, powinny się z nią zapoznać i zrozumieć. Natomiast dołączone do projektu uzasadnienie daje im szansę na przygotowanie się do dyskusji. W ten sposób zdobywają wiedzę o konsekwencjach wprowadzenia danego przepisu do prawa miejscowego.

Z wielu zatem przesłanek wynika, że uzasadnienie warto dołączać do uchwały. Radni, mając wątpliwości, zawierają je czasem w treści samej uchwały, ale nie jest to właściwa droga, ponieważ uchwała jest aktem wyższej rangi niż uzasadnienie. Co sprawia zatem, iż brakuje załącznika do projektu uchwały?

Z doświadczenia wynika, że uchwały bez uzasadnień to tylko wąski margines wśród podejmowanych. Co nie znaczy, że nie występują wątpliwości. To one sprawiły, że niektóre samorządy wpisały w swoich statutach obowiązek ich dołączania do uchwał. Ma to szczególną wymowę, ponieważ uchwały podejmowane niezgodnie z przepisami statutu są niezgodne z prawem.

Opinia

Krzysztof Izdebski, prawnik, Fundacja e-Państwo/Fundament

Na konieczność dołączania uzasadnień do projektów uchwał wskazuje § 131 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad techniki prawodawczej. Czy jednak wiąże samorządy? Wydaje się, że większą moc mają art. 2 i 7 konstytucji, dotyczące budowania zaufania do państwa i w związku z tym wskazywania motywów postępowania. Również z art. 91 ustawy o samorządzie gminnym można wywieść konieczność pisania uzasadnień projektów, a ich brak uznać za istotne naruszenie prawa. Nie każdy brak uzasadnienia prowadzi do takiego wniosku. Wątpliwości powstają, gdy wojewoda, a potem sąd mają problem ze zrozumieniem motywów podjęcia danej uchwały, bo trudno wtedy prowadzić nadzór i kontrolę. Wątpliwości może rozwiać wpisanie obowiązku dołączania uzasadnień do statutu gminy albo ustawowy nakaz.

Rady jednostek samorządu terytorialnego mogą przyjmować uchwały z uzasadnieniem lub bez. Nie ma bowiem ustawowego nakazu ich dołączania. Dlaczego zatem organy nadzoru i sądy unieważniają uchwały bez uzasadnień?

Co mówią sądy

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP