Reklama

Ustawa PiS o służbie cywilnej do Trybunału Konstytucyjnego

Posłowie Platformy zarzucają, że służba cywilna nie będzie już profesjonalna i neutralna politycznie.

Publikacja: 22.01.2016 17:00

Ustawa PiS o służbie cywilnej do Trybunału Konstytucyjnego

Foto: 123RF

Zniesienie konkurencyjnego naboru na wyższe stanowiska w służbie cywilnej i brak wymogu doświadczenia zawodowego dla kandydatów są, zdaniem posłów Platformy Obywatelskiej, niezgodne z konstytucją. Uważają też, że ostatnia nowelizacja ustawy o służbie cywilnej nie gwarantuje neutralności politycznej i równego dostępu obywateli do służby. Zwolnienia w ciągu 30 dni od daty wejścia w życie ustawy osób piastujących wyższe stanowiska godzą zaś w ich prawa nabyte.

Posłowie PO złożyli więc do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie jej niezgodności z ustawą zasadniczą. Zmiany obowiązują od soboty.

– Nowelizacja zakłada zwolnienie blisko 2 tys. pracowników służby cywilnej, którzy bez względu na to, kto rządził, rzetelnie wykonywali obowiązki – tłumaczył na konferencji prasowej poseł Borys Budka.

Projektodawcy bronią ustawy.

– Naszym celem nie są zwolnienia. To nieprawda, że wszystkie wymogi dla kandydatów na wyższe stanowiska zostały zniesione. Są w innych ustawach. Wymóg stażu zawodowego kandydatom ogranicza ich prawa obywatelskie – tłumaczy poseł Arkadiusz Czartoryski.

Reklama
Reklama

Zgodnie z nowelizacją szefem służby cywilnej nie może być członek partii politycznej. Można więc z niej wystąpić dzień przed objęciem funkcji. Jak można przeczytać w uzasadnieniu wniosku do Trybunału, zyskanie statusu neutralności politycznej wymaga dłuższego czasu. Nowelizacja nie daje gwarancji, że szef służby cywilnej będzie wykonywał w sposób neutralny zadania państwa. Zdaniem wnioskodawców to sprzeczne z zapisaną w art. 153 konstytucji zasadą neutralności politycznej służby cywilnej.

Obniżą się też wymagania wobec kierowników i dyrektorów w urzędach. Z ustawy o służbie cywilnej zniknął wymóg posiadania jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego przez osoby zajmujące wyższe stanowiska. Jedną z przesłanek działania korpusu służby cywilnej, określoną w art. 153 ust. 1 konstytucji, jest profesjonalizm i rzetelność. Wynika z niego nakaz ustanowienia odpowiednich wymogów kwalifikacyjnych przy naborze do służby cywilnej. Tego obowiązku nowelizacja nie spełnia.

Zniknie też wymóg wyłaniania dyrektorów i kierowników w konkurencyjnym naborze. To zdaniem posłów PO rzutuje nie tylko na profesjonalizm. Ogranicza też zagwarantowany w konstytucji dostęp obywateli na równych zasadach do służby publicznej. Powołanie określonej osoby na stanowisko będzie jednoosobową decyzją kierownika urzędu niepodlegającą żadnej weryfikacji. Do tej pory osoby niezakwalifikowane w trybie konkursowym mogły złożyć skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Opinia dla "Rz"

prof Hubert Izdebski, Uniwersytet Warszawski

Konstytucja mówi o korpusie służby cywilnej. Ten stanowi, choć zhierarchizowaną, to jednak rządzącą się takimi samymi zasadami całość. Nowelizacja tak zmienia służbę, że ciężko już mówić o korpusie. Wyższe stanowiska zostały z niego wyodrębnione. Zupełnie inaczej powołuje się i odwołuje dyrektorów, a inaczej pozostałych członków korpusu. Najwyższe stanowiska nie są też objęte ścieżką awansu. To tak jakby w wojsku kapral mógł zostać najwyżej oficerem. Obawiam się też, że nowelizacja narusza zasadę neutralności politycznej.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama