Nowy system car-sharing w Paryżu

We wrześniu ruszy w Paryżu nowy system korzystania z samochodów na minuty „Moov"in. Paris by Renault", który zastąpi wycofywany Autolib

Aktualizacja: 23.07.2018 11:06 Publikacja: 23.07.2018 10:56

Nowy system car-sharing w Paryżu

Nowa usługę będą oferować producent pojazdów Renault i firma ich wynajmu Ada. Początkowo zostanie wprowadzone 120 samochodów elektrycznych — 100 Zoé i 20 Twizy — w 11. i 12. dzielnicy Paryża i w Clichy na północ od stolicy. Po pierwszym etapie testowania system będzie stopniowo zwiększany od stycznia 2019 w stołecznym regionie Ile-de-France. Na początku lipca Renault poinformował, że w przyszłym roku flota tych aut powinna przekroczyć 2 tysiące w Paryżu i w regionie Ile-de-France.

W ramach partnerstwa Renaulta z Ada pierwsza firma dostarczy pojazdy i zapewni ich serwisowanie, a druga przygotuje cyfrową aplikację pozwalającą na krótki wynajem, zajmie się ustawianiem pojazdów przy punktach lądowania i będzie pobierać opłaty na konto renaulta.

System „free floating" wybrany przez władze Paryża oznacza zostawianie wynajętych samochodów w dowolnym miejscu. Ada będzie je holować do punktów ładowania po wyczerpaniu się baterii, co pozwoli szybciej uruchomić cały system i korzystać ze stopniowo uruchamianych 6200 punktów ładowania Autolib, z których grupa Bolloré będzie zabierać swe sterowniki.

Organizacja Syndicat Autolib„ Vélib" métropole (SAVM) około stu gmin przegłosowała 21 czerwca wcześniejsze wypowiedzenie umowy z grupą Bolloré zawartej na okres 2011-23 r., bo jej członkowie odmówili zapłacenia 233 mln euro, czego domagał się bretoński biznesmen na pokrycie spodziewanych strat 293 mln jego sieci do 2023 r. System Autolib zaprzestanie działalności 31 lipca, ale 4 tys, szarych samochodzików zaczęło wcześniej znikać z paryskich ulic.

Chcąc je szybko zastąpić merostwo Paryża wybrało system „free floatinmg" i zwróciło się do kilku prywatnych inwestorów, którzy zapłacą po 300 euro rocznie od pojazdu za prawo zostawiania ich w dowolnych miejscach publicznych.

Oprócz Renaulta i Ady grupa PSA zapowiedziała na początku lipca rozmieszczenie w IV kwartale na terenie Ile-de-France floty 500 miejskich samochodów elektrycznych Citroen C-Zéro i Peugeot iOn w ramach nowej marki „Free2Move" usług mobilności. Marka jest już obecna w kilkunastu krajach z flotą ponad 65 tys. pojazdów: samochodów, skuterów i rowerów. Są też inni chętni, m. in. Ubeequo (Europcar), Zipcar (Avis) i zagraniczni producenci samochodów.

W Niemczech też

Volkswagen ogłosił również zamiar uruchomienia w 2019 r. usługi korzystania z samochodów na minuty w kilku miastach niemieckich odpowiadając na popyt ludzi, którzy nie chcą kupować czterech kółek. Na rynku niemieckim będzie konkurować z DriveNow i Car2Go BMW i Daimlera, które są w trakcie łączenia obu systemów.

Nowa usługa pojawi się od 2020 r. w kilku dużych miastach Europy, Ameryki Płn. i Azji, będzie można korzystać z samochodów marki VW.

Nowa usługę będą oferować producent pojazdów Renault i firma ich wynajmu Ada. Początkowo zostanie wprowadzone 120 samochodów elektrycznych — 100 Zoé i 20 Twizy — w 11. i 12. dzielnicy Paryża i w Clichy na północ od stolicy. Po pierwszym etapie testowania system będzie stopniowo zwiększany od stycznia 2019 w stołecznym regionie Ile-de-France. Na początku lipca Renault poinformował, że w przyszłym roku flota tych aut powinna przekroczyć 2 tysiące w Paryżu i w regionie Ile-de-France.

Pozostało 83% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę