#RZECZoBIZNESIE: Piotr Ciski: Biznes przekonuje się do wynajmowania oprogramowania

Przedsiębiorstwa nie musi wydać kilkaset tys. zł na licencję, może wydać 10 tys. i mieć takie oprogramowanie. To daje elastyczność – mówi Piotr Ciski, prezes zarządu polskiego oddziału Sage, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 16.04.2019 14:10 Publikacja: 16.04.2019 12:43

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Ciski: Biznes przekonuje się do wynajmowania oprogramowania

Foto: tv.rp.pl

Dzisiaj raczej chcemy korzystać z różnych przedmiotów, a niekoniecznie kupować je na własność.

- Producenci oprogramowania również wyszli z tej filozofii. Niekoniecznie chcemy kupować licencje, a przy pomocy programu wykonać pewnego rodzaju funkcje. Chcemy mieć program tak długo jak jest nam potrzebny - mówił Ciski.

Zamiast kupować licencję można wynająć oprogramowanie np. na rok.

Jeżeli producent oprogramowania w danym roku sprzeda np. 100 licencji, to nie jest pewne, że w kolejnym roku to powtórzy.

- Sprzedaż subskrypcji powoduje, że sprzedaż się stabilizuje – ocenił gość.

- Firmy informatyczne rezygnują z jednorazowego zysku w postaci sprzedaży licencji. Rozkładają strumień przychodów na dłuższy okres. Dzięki stabilizacji mogą podejmować projekty długoterminowe – dodał.

W modelu subskrypcyjnym producent musi zapewnić najnowsze wydanie oprogramowania. W modelu licencyjnym trzeba wykupić dodatkową usługę związaną z aktualizacją.

- W modelu subskrypcyjnym klient dostaje dużo więcej, żeby zrównoważyć w długim okresie składowe, które płacimy za oprogramowanie - tłumaczył Ciski.

Bardzo ważne jest obniżona bariera wejścia.

- Przedsiębiorstwa nie musi wydać kilkaset tys. zł na licencję, może wydać 10 tys. i mieć takie oprogramowanie. To daje elastyczność, co jest idealne np. w momencie kryzysu – zauważył gość.

Zdradził, że model subskrypcyjny w przypadku jego firmy cieszy się dużą popularnością. - Co roku wzrasta nam sprzedaż subskrypcji o 30 proc. (licencji 7 proc.). Subskrypcja świetnie sprzedaje się w biznesie usługowym, który jest zależny od koniunktury – zdradził.

- W niektórych sektorach 90 proc. sprzedawanych nowych licencji jest w modelu subskrypcyjnym – dodał.

W ramach subskrypcji coraz częściej oferowane są oprogramowania handlowe, do obsługi produkcji, sprzedaży detalicznej, ale również moduły finansowo-księgowe.

- Rynek wynajmowania oprogramowania szybko rozwija się w Zachodniej Europie. W Niemczech 50 proc. oprogramowania sprzedaje się w modelu subskrypcyjnym - zauważył Ciski.

Dzisiaj raczej chcemy korzystać z różnych przedmiotów, a niekoniecznie kupować je na własność.

- Producenci oprogramowania również wyszli z tej filozofii. Niekoniecznie chcemy kupować licencje, a przy pomocy programu wykonać pewnego rodzaju funkcje. Chcemy mieć program tak długo jak jest nam potrzebny - mówił Ciski.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił