Po remoncie pas startowy ma 3 tys. metrów długości. W poniedziałek formalnie w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku rozpocznie się dyżur bojowy po zakończeniu remontu lotniska, chociaż korzystały z niego już maszyny które uczestniczyły w defiladzie wojskowej 15 sierpnia w Katowicach. To z tamtej bazy operują pary dyżurne samolotów F-16 w ramach rotacyjnego Dyżuru Bojowego Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej.

„Podczas dyżuru bojowego utrzymuje się w gotowości parę samolotów dyżurnych wraz z załogami, oraz obsługą naziemną do „poderwania" w nakazanych czasach startu. Do głównych zadań pary dyżurnej należy min.: przechwycenie statków powietrznych naruszających granicę naszego państwa, ochrona terytorium RP przed atakiem z powietrza, ochrona ważnych obiektów wojskowych oraz ludności cywilnej, udzielanie pomocy załogom statków powietrznych znajdujących się w sytuacjach awaryjnych, identyfikacja obiektów powietrznych przez przechwycenie, a w razie potrzeby interwencji. Dzięki centralnemu położeniu łaskiej bazy, polskie F-16 są w stanie w ciągu kilkunastu minut od startu przejąć każdy obiekt nad terytorium naszego kraju" – informuje MON.

W kwietniu 2017 r. polskie samoloty F- 16 stacjonujące w Łasku zostały przebazowane na lotniska znajdujące się na zachodzie kraju do Poznania - Krzesiny oraz Powidza. Przesunięcie wszystkich samolotów związane było z pracami remontowymi. Ich celem była modernizacja lotniska w tym rozbudowa pasa startowego, który został wydłużony o 500 m, powstaniem nowej drogi kołowania, a także płaszczyzn przeznaczonych dla ciężkich maszyn transportowych. Założenie było takie, że będą mogły tam lądować najcięższe samoloty np. An – 124 Rusłan.

Prace planowane były pierwotnie do końca 2018 r., ale nieco przedłużyły się. W czasie robót z innych polskich lotniska korzystały samoloty amerykańskie oraz NATO, które dotychczas lądowały w łaskiej bazie (tam znajduje się posterunek wojsk sojuszniczych, często lądują należące do Sił Powietrznych USA samoloty F – 16). Jak ujawniliśmy już ponad 2 lata temu inwestycja została sfinansowana z puli przeznaczonej przez rząd amerykański na wzmocnienie flanki NATO.

Przypomnijmy, że Łask zaliczany jest do najnowocześniejszych wojskowych baz lotniczych w Europie. W ciągu kilku lat jednostka przeszła gruntowną modernizację. Zbudowano m.in. nowe schrony hangary, wieżę kontroli ruchu lotniczego, budynek symulatora lotów i sztabu oraz kompleks sportowy. Wszystko to kosztowało ponad miliard złotych.