Nie ma natomiast przeszkód do wycofania się z niektórych zarzutów, które skarżący może przestać popierać bądź częściowo cofnąć w tym zakresie skargę.
Nie jest również wykluczone przytoczenie nowego uzasadnienia zarzutów skargi lub powołanej w niej podstawy prawnej. Brak tutaj wprawdzie wyraźnej regulacji na kształt art. 183 § 1 in fine ppsa, jednak trzeba mieć na względzie, że związanie sądu dotyczy w omawianej sytuacji wyłącznie zarzutów skargi oraz wskazanej w niej podstawy prawnej, a nie ich uzasadnienia. Warto zresztą zauważyć, że – inaczej niż przy skardze kasacyjnej, gdzie uzasadnienie podstaw kasacyjnych jest obligatoryjne z mocy art. 176 ppsa – w przypadku skargi na interpretację podatkową nowy art. 57a ppsa modyfikuje (precyzuje) wyłącznie ogólny wymóg z art. 57 § 1 pkt 3 ppsa. W istocie zatem uzasadnienie takiej skargi (powołanych w niej zarzutów i podstawy prawnej) formalnie w ogóle nie jest wymagane, wobec czego nie może wpływać na zakres związania sądu. Skoro zaś tak, to uzasadnienie takie może być przytoczone zarówno w samej skardze (co oczywiście powinno być regułą), jak i na dalszych etapach postępowania. Byle tylko dotyczyło zarzutów skargi lub powołanej w niej podstawy prawnej.
Wezwanie po nowemu
Druga istotna zmiana dotyczy także skargi na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w sprawach indywidualnych, a ponadto również skargi na inne niż określone w art. 3 § 2 pkt 1–3 ppsa akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Obie te skargi wnosi się bowiem do sądu po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu do usunięcia naruszenia prawa, co powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu czynności. W dotychczasowym stanie prawnym charakter tego terminu wywoływał kontrowersje, jednak przeważyło stanowisko, że jest to termin prawa procesowego. Znowelizowany art. 52 § 3 ppsa zdaje się przyjmować ten pogląd, bowiem daje sądowi uprawnienie do uznania, że uchybienie powyższemu terminowi nastąpiło bez winy skarżącego, i w związku z tym zezwala sądowi na merytoryczne rozpoznanie skargi (co jest określeniem dość niefortunnym z uwagi na treść art. 134 § 1 ppsa). Obecne brzmienie art. 52 § 3 ppsa wskazuje przy tym, że ze swojego nowego uprawnienia do rozpoznania skargi, pomimo uchybienia przez skarżącego terminowi do jej wniesienia, sąd może skorzystać z urzędu, a więc nie jest w tym zakresie konieczny żaden wniosek skarżącego (w tym w szczególności wniosek o przywrócenie powyższego terminu).
Ponadto od 15 sierpnia 2015 r. do skarg na interpretacje podatkowe oraz inne niż określone w art. 3 § 2 pkt 1–3 ppsa akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, a także do pozostałych skarg, które w myśl art. 52 § 4 ppsa powinny być poprzedzone wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa (co dotyczy przede wszystkim skarg na akty organów terenowych – art. 3 § 2 pkt 5 i 6 ppsa), należy dołączyć dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa.
Wymóg ten został wprowadzony przez nowy art. 57 § 1 pkt 4 ppsa, jednak warto zauważyć, że redakcja tego przepisu dalej nie rozstrzyga charakteru prawnego, w tym formy wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Skarżący ma bowiem jedynie wylegitymować się dowodem dokonania takiego wezwania (termin ten występuje tutaj w ujęciu czasownikowym – „wezwał"), natomiast nie ma obowiązku załączania do skargi (w odpisie lub kopii) samego wezwania. Niewątpliwie jednak jest to praktyka pożądana, tym bardziej że treść wezwania ma znaczenie przede wszystkim z punktu widzenia granic (przedmiotowych) dopuszczalności skargi, która nie może wykraczać poza zakres dokonanego uprzednio wezwania. Szczególnego znaczenia kwestia ta nabiera w przypadku skarg na interpretacje podatkowe, głównie z uwagi na rygoryzm nowego art. 57a ppsa.