Reklama

Krajowa Rada Sądownictwa krytycznie o zmianach w regulaminie dla sądów

System losowego przydziału spraw powinien być kompleksowo uregulowany w rozporządzeniu – uważa KRS.

Publikacja: 04.01.2018 06:53

Krajowa Rada Sądownictwa krytycznie o zmianach w regulaminie dla sądów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Minister sprawiedliwości właśnie zmienił regulamin urzędowania sądów powszechnych. Robi to niemal co roku. Tym razem znów w ostatniej chwili. Krajowa Rada Sądownictwa krytycznie ocenia nowe przepisy. Co im zarzuca? Po pierwsze, że przygotowując zmiany, minister wcale nie wykonał delegacji ustawowej, do czego zobowiązała go ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Po drugie, kwestionuje uzasadnienie, na które powołał się minister, przygotowując zmiany. Otóż MS bardzo obszernie opisał, jak sądy mają korzystać z tzw. systemu losowego przydziału spraw. Rada zauważa jednak, że po wejściu w życie rozporządzenia uzasadnienie do niego traci wartość prawną i nie może być stosowane. Przypomina, że to właśnie rolą rozporządzenia jako aktu wykonawczego jest zawieranie odpowiednich norm instrukcyjnych, które umożliwiają właściwe wykonanie ustawy (prawa o ustroju sądów powszechnych).

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
W sądzie i w urzędzie
Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Pięć razy w miesiącu za darmo
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
Stracą sędziowskie togi i stan spoczynku. Plan PiS na sądownictwo po wyborach
W sądzie i w urzędzie
Jak długo trzeba spodziewać się wizyty komornika? Sąd Najwyższy rozstrzygnął
Prawo karne
„Dom zły” w Czernikach. Kazirodca usłyszał pierwszy wyrok
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Dane osobowe
Słona kara za wyciek danych jednej osoby. Ważny wyrok NSA
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama