To oczywiste, jeśli zestawimy ten fakt z przywilejami emerytalnymi byłych funkcjonariuszy służby bezpieczeństwa.
Nie chciałbym się wypowiadać o zderzeniu tych faktów, bo to bardzo wstydliwy moment w najnowszej historii Polski. Oto oprawcy przez ponad 25 lat cieszyli się przywilejami, tymczasem ich ofiarom przysługiwały i przysługują zaniżone świadczenia z uwagi brak składek w okresach, kiedy byli więzieni, internowani, pozostawali bez pracy z wilczym biletem bądź zdegradowani społecznie wykonywali prace dorywcze nie w swoich zawodach, bo im tego zakazano. Chcę przy tym bardzo wyraźnie podkreślić, że nie akceptuję rozwiązania przyjętego w tzw. ustawie dezubekizacyjnej, w której zastosowano jeśli nie zasadę odpowiedzialności zbiorowej, to co najmniej istotne jej elementy. Przywileje tej grupy społecznej powinny, i to bardzo dawno, zostać zniesione, ale w drodze indywidualnych procedur dla każdej osoby. Natomiast dla byłych opozycjonistów powinniśmy przyjąć rozwiązanie systemowe i zbiorowe, gdyż ich status jest już ustalany indywidualnie w trybie, o którym rozmawialiśmy. Mocnego podkreślenia wymaga, że byli opozycjoniści nigdy nie domagali się żadnych przywilejów emerytalno-rentowych, tylko uznania okresów bezskładkowych za składowe.
I dlatego po uchwaleniu wyłącznie świadczenia wyrównawczego przez Sejm zareagowaliście państwo przygotowaniem poprawki przedstawionej Senatowi.
Tak, również aby państwo polskie mogło wykazać, że byli opozycjoniści nie są traktowani, „jak gdyby w uznanych w 2017 r. dla stażu pracy okresach ... mieli zerowe wynagrodzenia, zatem jak gdyby ich wkład do społeczeństwa i państwa był bezwartościowy", na co zwrócił uwag w uzasadnieniu do poprawki jej autor Grzegorz Kostrzewa-Zorbas.
Zaproponowane Senatowi rozwiązanie ma znaleźć zastosowanie do pięciu grup działaczy opozycji antykomunistycznej, według kryterium przyczyny nieopłacania składek emerytalnych.
Wśród byłych opozycjonistów, których dotyczą okresy bezskładkowe, możemy wyróżnić, według dotychczasowego ustawodawstwa, cztery grupy: osadzonych w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną; osoby, które świadczyły po 1956 r. pracę na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r.; osoby niewykonujące pracy przed 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych oraz osoby internowane na podstawie dekretu o stanie wojennym.