fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Wp造wy ze sprzeda篡 cyfrowej muzyki przewy窺zy造 te ze sprzeda篡 muzyki na tradycyjnych nośnikach

123RF
Wp造wy z cyfrowej muzyki po raz pierwszy w historii przewy窺zy造 na wiecie te ze sprzeda篡 muzyki na nonikach poda這 Mi璠zynarodowe Stowarzyszenie Bran篡 Fonograficznej IFPI.

Ca造 rynek sprzeda篡 muzyki wzr鏀 w 2015 r. na wiecie o 3,2 proc. i by wart ju 15 mld dol. poda這 IFPI w swoim corocznym raporcie. Po ponad dw鏂h dekadach odnotowywania spadk闚 na rynku po raz pierwszy odnotowujemy znowu jego wzrost cieszy豉 si Frances Moore, prezes IFPI, podczas telekonferencji z dziennikarzami.

Jak podkrela豉, 45 proc. z tej kwoty (6,7 mld dol.) bran瘸 pozyska豉 ze sprzeda篡 muzyki cyfrowej, z kt鏎ej wp造wy wci嘀 ros造 szybciej ni ca造 rynek, bo o 10,2 proc.

Mo瞠my w ko鎍u powiedzie, 瞠 funkcjonujemy ju w erze cyfrowej po raz pierwszy wp造wy z muzyki cyfrowej by造 wy窺ze od tych ze sprzeda篡 muzyki na fizycznych nonikach. Te pierwsze stanowi造 45 proc. ca貫go rynku, drugie 39 proc. komentowa Edgar Berger, odpowiedzialny za biznes mi璠zynarodowy w Sony Music Entertainment.

Ten wynik to w du瞠j mierze zas逝ga ogromnego wzrostu przychod闚 z serwis闚 strumieniuj鉍ych muzyk. W 2015 r. stanowi造 ju 2,7 mld dol., a z p豉tnych wersji serwis闚 w rodzaju Apple Music, Tidala, Spotify czy Deezera korzysta ju 68 mln ludzi na wiecie o 66 proc. ni rok wczeniej.

To z korzystaniem z muzyki cyfrowej wi嘀e si jednak tak瞠 najpowa積iejsza opr鏂z piractwa bol鉍zka muzycznej bran篡, czyli przepa mi璠zy popularnoci cyfrowej muzyki a wp造wami z niej.

900 mln u篡tkownik闚 serwis闚, kt鏎e udost瘼niaj muzyk w zamian za ogl鉅anie reklam, przynosi nam dzi rocznie zaledwie 4 proc. wszystkich przychod闚 podkrela豉 Frances Moore, zapowiadaj鉍, 瞠 bran瘸 zabiera si do rozwi頊ania tego problemu.

Problem z widocznymi nier闚nociami wynika z tego, 瞠 niekt鏎e z najwi瘯szych serwis闚 oferuj鉍ych muzyk na wiecie s w stanie omija dzi standardowe zasady, jakim podlegaj licencje muzyczne, i nie negocjowa z bran蕨 wysokoci stawek, jakie obowi頊uj na ich platformach za odtworzenie muzyki m闚i豉 Moore. Doda豉, 瞠 nadszed czas na rezygnacj ze starej zasady bezpiecznej przystani", kt鏎a pozwala serwisom internetowym nie odpowiada za niekt鏎e treci, jakie udost瘼niaj (to zapis z prawa ameryka雟kiego; jedn z firm, kt鏎a zdaniem bran篡 p豉ci firmom fonograficznym ra蕨co zani穎ne stawki, jest YouTube).

Wed逝g IFPI zasada, kt鏎a sprawdza豉 si w pocz靖kach internetu, dzi powoduje powa積e wypaczenia na rynku muzycznym i nie tylko. Dlatego IFPI liczy na to, 瞠 w proces maj鉍y skutkowa odpowiednimi zmianami w prawie w章czy si latem Komisja Europejska.

Bran瘸 coraz czciej krytykuje te darmowe wersje serwis闚 strumieniuj鉍ych muzyk w sieci, takich jak Spotify. Zdaniem Przemys豉wa Pluty, odpowiedzialnego za dzia豉nia Spotify w Polsce i ca貫j Europie rodkowo-Wschodniej, model biznesowy opieraj鉍y si na wp造wach z reklam ma jednak dla Spotify strategiczne znaczenie.

Nie nale篡 rozpatrywa osobno wersji p豉tnej i darmowej. Rosn鉍e przychody z reklam wspieraj rozw鎩 subskrypcji. Model freemium 章czy przychody p造n鉍e z obydwu wersji. Dodatkowo opcja bezp豉tna anga簑je grupy demograficzne do tej pory cz瘰to nieprzeznaczaj鉍e na muzyk ani z這t闚ki t逝maczy.

Jego zdaniem wprowadzenie ogranicze do wersji reklamowej mog這by si przyczyni do odp造wu u篡tkownik闚 do stron pirackich albo darmowych, takich jak YouTube.

Polacy wci嘀 lubi muzyk z p造t

Nasz rynek muzyki wzr鏀 w ubieg造m roku o 3,59 proc., a jego warto detaliczna (wraz z mar瘸mi pobieranymi przez sklepy i VAT) si璕a豉 ju 430,9 mln z. Z tego ju 95,4 mln z stanowi造 wp造wy z muzyki cyfrowej, kt鏎e wzros造 rok do roku o prawie 20 proc., wynika z danych ZPAV. Stabilna by豉 wci嘀 sprzeda p造t na nonikach (obni篡豉 si rok do roku zaledwie o ok. 0,5 proc.). Wr鏚 cyfrowych wp造w闚 najwi璚ej, 73,5 proc., stanowi造 te z serwis闚 streamingowych.

r鏚這: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA