Rolls-Royce zapanował nad kosztami silników Trent

Brytyjski producent silników lotniczych podał, że możliwość wykonania napraw silników Trent 1000 w ramach zakładanego budżetu pozwala mu potwierdzić roczne założenia finansowe. Ma jednak problem: nie płaci w terminie dostawcom.

Aktualizacja: 05.05.2019 16:11 Publikacja: 05.05.2019 16:08

Rolls-Royce zapanował nad kosztami silników Trent

Foto: Bloomberg

Rolls-Royce produkujący silniki do dużych samolotów cywilnych i wojskowych prowadzi wyścig z czasem, by rozwiązać problem w jednostkach napędzających samoloty B787 Dreamliner, który zmusił do uziemienia wielu tych maszyn powodując komplikacje liniom lotniczym, m.in. PLL LOT.  

Firma z Derby dokonała już w bilansie odpisu 790 mln funtów (1mld dolarów) na wymianę szybciej korodujących lub pękających łopatek turbiny w tych samolotach. Teraz ogłosiła, że koszt likwidacji tego problemu mieści się we wcześniejszym oszacowaniu. Reszta biznesu odbywa się normalnie, więc RR jest pewien, że osiągnie w całym roku zysk operacyjny i przepływy wolnej gotówki 700 mln funtów (913 mln dolarów), plus minus o 100 mln.

- W naszym programie restrukturyzacji następował postęp, obniżaliśmy koszty handlowe i administracyjne, zwiększyliśmy sprawność inżynieryjną i wdrażaliśmy trwałe zmiany w kulturze korporacyjnej — ogłosił prezes Warren East.

Żółw płatniczy grozi utratą zamówień publicznych

Na początku tygodnia rząd zawiesił Rolls-Royce w programie szybkiego regulowania płatności (PPC), który wymaga od jego sygnatariuszy regulowania przynajmniej 95 proc. faktur dostawców w ciągu 60 dni — podało Zrzeszenie Ochrony Kredytów CPA. Dyrektor operacyjny RR, James Salmon nie zgadza się z tym i twierdzi, że jego firma płaci szybko.

Rząd przeprowadził pierwszy etap kontroli i uprzedził w kwietniu ponad 10 tys. firm, że muszą dotrzymywać terminów płatności, albo nie będą dostawać dalszych zamówień publicznych. Z systemu PPC usunięto 5 firm: wydobywczą BHP Billiton, kurierską DHL, inżynieryjną GKN, budowlaną John Sisk & CO. i producenta herbaty Twinnings, a zawieszono 12: Atos IT, Balfour Beatty, British Sugar, Costain Ltd, Engie Services, Interserve Constructions, Kellogg Brown & Root, Laing O'Rourke, Persimmon Homes, SEE, Vodafone i Rolls-Royce.

Producent silników świadczył, że ubolewa z powodu zawieszenia go, bo „wykazywał przywiązanie do uczciwego i właściwego traktowania wszystkich dostawców. Dokonujemy ponad 500 tys. płatności rocznie, stosujemy elastyczne podejście dostosowując płatności do wymogów i możliwości naszych dostawców”.

Firma przedstawiła szczegółowo rodzaje płatności zależnie od wielkości sum i dostawców, twierdzi, że reguluje w terminie ok. 90 proc. faktur, „jednak znaczna liczba faktur od dużych dostawców — i pominięcie naszego preferencyjnego traktowania mniejszych — zepchnęło nas poniżej kryteriów wymaganych przez PPC” — przyznała.

Rolls-Royce produkujący silniki do dużych samolotów cywilnych i wojskowych prowadzi wyścig z czasem, by rozwiązać problem w jednostkach napędzających samoloty B787 Dreamliner, który zmusił do uziemienia wielu tych maszyn powodując komplikacje liniom lotniczym, m.in. PLL LOT.  

Firma z Derby dokonała już w bilansie odpisu 790 mln funtów (1mld dolarów) na wymianę szybciej korodujących lub pękających łopatek turbiny w tych samolotach. Teraz ogłosiła, że koszt likwidacji tego problemu mieści się we wcześniejszym oszacowaniu. Reszta biznesu odbywa się normalnie, więc RR jest pewien, że osiągnie w całym roku zysk operacyjny i przepływy wolnej gotówki 700 mln funtów (913 mln dolarów), plus minus o 100 mln.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej