Cicha noc nad Lotniskiem Chopina

Mieszkańcy terenów przyległych do stołecznego lotniska oraz mający domy na trasie podejścia samolotów, zwłaszcza na warszawskim Służewców będą spać spokojniej.

Aktualizacja: 26.03.2018 14:32 Publikacja: 26.03.2018 14:25

Cicha noc nad Lotniskiem Chopina

Foto: Dariusz Klosinski

Od 25 marca w stołecznym porcie obowiązuje tzw. cisza nocna. To oznacza, że w godzinach 23.30-5.30 mogą tam tylko lądować samoloty z rejsami państwowymi, ratowniczymi, wojskowymi, kryzysowymi (w trybie awaryjnym bądź z chorymi na pokładzie), a także rejsy opóźnione z przyczyn niezależnych dla linii. Funkcjonowanie pozostałej części lotniska (terminalu, parkingów) pozostaje bez zmian. Cisza nocna nie wprowadza żadnych zmian w funkcjonowaniu budynków lotniskowych. Zaś odprawy pasażerskie, tak jak to było wcześniej, uruchamiane są na 2-3 godz. przed wylotem samolotu.

Podobny zakaz obowiązuje już w wielu portach europejskich. Niemcy traktują te ograniczenia wyjątkowo rygorystycznie. We Frankfurcie nad Menem ostateczną, najpóźniejszą godziną odlotu jest 23.00. I zdarza się, że maszyny już znajdujące się na płycie, z odsuniętym rękawem i gotowe do odlotu z 400 pasażerami na pokładzie (a dotyczy to także np. Lufthansy) są zawracane do terminala i odlot jest przesuwany na godziny poranne, po 6 rano. To dla linii wiąże się z ogromnymi kosztami — odszkodowaniami dla pasażerów do 600 euro, konieczności zapewnienia noclegu i wyżywienia.

Nie należy również do rzadkości, że samoloty z rejsów długodystansowych kołują nad lotniskami w Paryżu czy Londynie, właśnie z powodu tego zakazu.

We wszystkich miastach, gdzie został wprowadzony zakaz lotów nocą powód był ten sam, co w Warszawie: był to gest wobec zamieszkujących okolice lotniska mieszkańców, którzy często skarżą się na uciążliwy hałas startujących i lądujących samolotów. Nie ma też znaczenia, że wiele z tych osób kupiło nieruchomości wiedząc, że znajdują się one na trasie podejścia i startu samolotów i musiało się liczyć z hałasem z tego wynikającym. Nie mówiąc o tym, że samoloty, jakie obecnie eksploatują przewoźnicy są znacznie cisze od tych, jakimi latano 10-15 lat temu.

- Na tę zmianę mieszkańcy okolic Lotniska Chopina czekali od dawna. Wprowadzone rozwiązania zwiększą komfort snu osób żyjących w sąsiedztwie naszego portu i nie wpłyną na poziom jego przepustowości – uważa Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PR Lotniska Chopina.

Zakaz planowania operacji lotniczych w godzinach nocnych obowiązuje już na kilku europejskich lotniskach, m.in. we Frankfurcie, Monachium, Paryżu-Orly, Brukseli, Hamburgu i Zurichu. Lotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, także zdecydowało się na wprowadzenie ciszy nocnej, mimo że operacji w godz. 23.30-5.30 było niewiele. Lądował tam wtedy Wizz Air, SAS oraz odlatywało kilka lotów czarterowych. Oprócz tego rejsy opóźnione, które nadal będą mogły skorzystać z warszawskiego portu nocą.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największe lotnisko w Polsce. W 2017 r. port obsłużył 15,75 mln pasażerów (12,8 mln w 2016 roku) – o 23 proc. więcej niż w 2016 r., a w grudniu 2017 r. 1,12 mln.

Od 25 marca w stołecznym porcie obowiązuje tzw. cisza nocna. To oznacza, że w godzinach 23.30-5.30 mogą tam tylko lądować samoloty z rejsami państwowymi, ratowniczymi, wojskowymi, kryzysowymi (w trybie awaryjnym bądź z chorymi na pokładzie), a także rejsy opóźnione z przyczyn niezależnych dla linii. Funkcjonowanie pozostałej części lotniska (terminalu, parkingów) pozostaje bez zmian. Cisza nocna nie wprowadza żadnych zmian w funkcjonowaniu budynków lotniskowych. Zaś odprawy pasażerskie, tak jak to było wcześniej, uruchamiane są na 2-3 godz. przed wylotem samolotu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej