Przedstawiciele kilku dużych firm i instytucji działających na rynku nieruchomości komercyjnych utworzyli PropTech Foundation, organizację mającą wspierać branżę w zakresie wyzwań związanych z transformacją cyfrową i nowymi technologiami. Pomysłodawcami fundacji są Bartosz Dobrowolski – ekspert w dziedzinie proptechu oraz Michał Kozłowski – były szef Gartnera w Polsce, największej firmy doradczej zajmującej się technologiami i transformacją cyfrową.

Proptech Foundation chce przystąpić do realnych działań, które będą nastawione na wykorzystanie technologii przynoszących korzyści wszystkim uczestnikom rynku, jak poprawa bezpieczeństwa i doświadczenia użytkowników, wzrost efektywności i ekologia, a w efekcie - wzrost wartości budynków dla właścicieli i inwestorów. Fundacja ma łączyć wszystkich przedstawicieli rynku: firmy doradcze, deweloperów, firmy budowlane, właścicieli, ale także start-upy, inwestorów, miasta, samorządy oraz środowiska akademickie. Tak zbudowana platforma branżowa umożliwi wgląd w prawdziwe potrzeby rynku, ale przede wszystkim zapewni wymianę wiedzy i najlepszych praktyk.

- Rynek nieruchomości komercyjnych jest konserwatywny i wolno przyjmuje innowacje. Jednak wymagania dotyczące budynków są już inne niż jeszcze pięć lat temu – obiekty muszą być ekologiczne, wielofunkcyjne i inteligentne. Sektor nieruchomości komercyjnych w Polsce i regionie wchodzi teraz w bardzo ważną fazę rozwoju – mówi Kozłowski. - Przez ostatnie 20 lat zbudowaliśmy praktycznie od zera nową infrastrukturę biurową i usługową. Jednak to, co było nowoczesne i innowacyjne jeszcze 10 czy 15 lat temu, teraz wymaga rewitalizacji. Kończy się właśnie pierwszy cykl życia nieruchomości. W dojrzałych gospodarkach zasoby przechodzą taką rewitalizację wielokrotnie podczas swojego życia. W Londynie czy Nowym Jorku 100-letnie budynki biurowe są wysoko certyfikowane i sprawne technologicznie. Teraz polski rynek musi przejść przez tą zmianę i to będzie ruch masowy, fundamentalny dla całej gospodarki. Mamy ok. 7,7 mln mkw. powierzchni biurowej starszej niż pięć lat. To jest gigantyczna skala wyzwań i technologia jest tutaj kluczowa - dodaje.

- Każda zmiana, a przed taką właśnie stoi branża nieruchomości, wymaga uwzględnienia wielu wątków: edukacyjnego, biznesowego i organizacyjnego. Dlatego ważne jest, aby firmy z branży nieruchomości patrzyły na tę zmianę jak na całościowy proces. To również wyzwania związane z budowaniem kultury organizacyjnej i nowych kompetencji w firmach, cyfrową transformacją, świadomością wpływu technologii na życie ludzi, poszukiwaniem nowych talentów, produktów i usług – komentuje Dobrowolski.