Superciuchy spod znaku jaskółki

„Jerzy Antkowiak – Moda Polska" – 6 października wystawę wybitnego twórcy mody udostępni widzom Centralne Muzeum Włókiennictwa.

Publikacja: 03.10.2018 10:00

Ubrania z Mody Polskiej – powiew luksusu w szarych czasach PRL.

Ubrania z Mody Polskiej – powiew luksusu w szarych czasach PRL.

Foto: materiały prasowe

Będzie to podwójne wydarzenie, przypominające projekty wybitnego twórcy mody oraz historię marki Moda Polska, która powstała przed 60 laty. Oba wątki ściśle się ze sobą wiążą, bo Jerzy Antkowiak kształtował styl firmy, która w szarych czasach PRL lansowała modę o paryskim szyku.

Jego związki z Modą Polską zaczęły się nietypowo, od zaprojektowania... firmowego serwisu kawowego wykorzystującego charakterystyczny motyw jaskółki. Ale nie powinno to dziwić, ukończył przecież ceramikę we wrocławskiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Wkrótce jednak zmienił zainteresowania i moda tak dalece go zafascynowała, że objął artystyczne kierownictwo firmy, które sprawował od 1967 do 1997 r.

Słynął z wizjonerskich, często ekstrawaganckich pomysłów, a zarazem tworzył stroje o ponadczasowej elegancji. – Byłem częścią mody polskiej i mogłem uprawiać cudowny zawód – wspomina Jerzy Antkowiak.

Pomysłodawcą łódzkiego pokazu jest projektant Tomasz Ossoliński, który odkrył, że Jerzy Antkowiak ma w swoim domu imponującą kolekcję strojów Mody Polskiej i ich projektów. – Przed trzema laty, gdy Jerzy obchodził 80 urodziny, zaprosił mnóstwo gości i pokazał nam swoje zbiory – opowiada Ossoliński. – Kiedy się okazało, że oprócz ubrań są tam też rysunki, poczułem się. jakbym odkrył skarb. Zaczęliśmy radzić, co można by z nimi zrobić.

W Centralnym Muzeum Włókiennictwa zobaczymy 60 stylizacji. To pierwsza tak duża prezentacja projektów Jerzego Antkowiaka. Zajmą dwa piętra postindustrialnych przestrzeni muzeum. Manekiny staną na podestach w kształcie jaskółek; w scenografii dominować będą czerń i amarant.

– Postanowiliśmy się skupić na strojach zaprojektowanych w dwóch ostatnich dekadach istnienia Mody Polskiej, bo aktualnie najmodniejsze trendy to właśnie te, które królowały w latach 80. i 90. – tłumaczy Marta Galik, współkuratorka wystawy.

Dominować będzie moda damska, ale znajdzie się też miejsce dla męskiej.

Przypomniana zostanie historia Mody Polskiej, która powstała w 1958 r. z połączenie Biura Mody EWA i sklepów Gallux-Hurt. Firma miała służyć edukacji modowej Polaków i reprezentowaniu rodzimego przemysłu odzieżowego na międzynarodowym rynku. Dzięki kreatywnym projektantom szybko okazała się czymś znacznie więcej. Pierwszą rozpoznawalną marką mody w powojennych realiach. Na początku była to zasługa Jadwigi Grabowskiej, która była jej pierwszą szefową artystyczną. To ona zaprosiła do współpracy Jerzego Antkowiaka.

– Na legendzie Mody Polskiej i jaskółce wychowały się ze dwa pokolenia – mówił Jerzy Antkowiak na konferencji prasowej zapowiadającej łódzką prezentację. – Wystawa może uzmysłowić zwłaszcza tym, co dziś „robią w modzie", że nie powstała ona wraz z ich urodzeniem. Kiedy my robiliśmy Modę Polską, mówiąc poetycko w okowach PRL, to moda, której niemal nie było, znaczyła tyle co nieobecna kochanka, do której się wzdycha. Teraz mód jest tyle, mogę je spokojnie nazwać klęską urodzaju...

Będzie to podwójne wydarzenie, przypominające projekty wybitnego twórcy mody oraz historię marki Moda Polska, która powstała przed 60 laty. Oba wątki ściśle się ze sobą wiążą, bo Jerzy Antkowiak kształtował styl firmy, która w szarych czasach PRL lansowała modę o paryskim szyku.

Jego związki z Modą Polską zaczęły się nietypowo, od zaprojektowania... firmowego serwisu kawowego wykorzystującego charakterystyczny motyw jaskółki. Ale nie powinno to dziwić, ukończył przecież ceramikę we wrocławskiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Wkrótce jednak zmienił zainteresowania i moda tak dalece go zafascynowała, że objął artystyczne kierownictwo firmy, które sprawował od 1967 do 1997 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony