Opodatkowanie infrastruktury kolejowej wciąż budzi wątpliwości

Od 1 stycznia br. zmienił się zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości obiektów wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Nie da się jednak jednoznacznie wskazać, czy dotyczy ono budynków o charakterze pomocniczym.

Publikacja: 18.09.2017 05:40

Opodatkowanie infrastruktury kolejowej wciąż budzi wątpliwości

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Tomasz Musialski, Dominika Róg-Górecka

Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym z 16 listopada 2016 roku, zmieniony został m.in. zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Chociaż przepisy te obowiązują już od 1 stycznia 2017 r., wciąż budzą liczne wątpliwości.

Nowe brzmienie przepisów

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej uregulowane zostało w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na skutek nowelizacji z 2016 r. przepis ten zwalnia od podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która:

a) jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub

b) jest wykorzystywana do przewozu osób, lub

c) tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Dodatkowo, wraz z nowelizacją, weszła w życie zmiana w zakresie definicji infrastruktury kolejowej i bocznicy kolejowej wynikających z ustawy o transporcie kolejowym >patrz ramka.

Teraz także budynki

Wprowadzone zmiany wpłynęły przede wszystkim na rozszerzenie zakresu zwolnienia w podatku od nieruchomości. Do końca ub.r. obejmowało ono wyłącznie budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej i grunty pod nimi. Obecnie zwolnieniem zostały objęte grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Zmiana ta w istotny sposób wpływa na zakres zwolnienia, ponieważ powierzchnia gruntów objętych obecnie zwolnieniem z opodatkowania, co do zasady, będzie znacznie większa niż powierzchnia gruntów zajętych przez budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej.

Nie jest to jednak jedyna zmiana. Zmodyfikowano też drugą przesłankę, regulującą podmiot korzystający ze zwolnienia i zakres udostępniania infrastruktury kolejowej. Dotychczasową treść zwolnienia wskazującą, że „zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym" zastąpiono zwrotem „jest udostępniana przewoźnikom kolejowym". Niesie to za sobą dwie istotne modyfikacje.

Po pierwsze, ze zwolnienia mogą korzystać również inne podmioty, nie tylko zarządcy infrastruktury.

Po drugie, dotychczasowe brzmienie przepisu uzależniało prawo do zwolnienia od istnienia obowiązku zarządcy do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Obecnie kluczowe jest jego rzeczywiste udostępnianie, także dokonywane dobrowolnie.

Wprowadzona nowelizacja nie tylko rozszerzyła zakres zwolnienia, ale również wykluczyła z zakresu zwolnienia pewne elementy infrastruktury. Zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych doprecyzowanie zwolnienia z podatku do gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym, oznacza jednocześnie wyłączenie ze zwolnienia tych elementów infrastruktury, które nie są faktycznie udostępniane przewoźnikom kolejowym.

Przewóz osób

Zmodyfikowano również wymóg dotyczący przewozu osób. Do 2016 roku przesłanka ta obejmowała sytuację, w której elementy infrastruktury kolejowej były przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom. Po zmianach tego ograniczenia już nie ma. Wystarczy, że infrastruktura kolejowa będzie udostępniana również do przewozu osób, w tym przez inne podmioty niż przewoźnik kolejowy, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą.

Przynajmniej jeden warunek do spełnienia

Reasumując, infrastruktura kolejowa objęta jest zwolnieniem jeśli spełnia następujące warunki:

- jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub

- może być wykorzystywana do przewozu osób, lub

- tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Aby zwolnienie przewidziane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mogło znaleźć zastosowanie, infrastruktura kolejowa musi spełniać co najmniej jeden z tych warunków. Oznacza to, że próbując wskazać, czy dany obiekt korzysta z omawianego zwolnienia, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy stanowi infrastrukturę kolejową w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, a następnie przeanalizować spełnienie ww. warunków.

Prywatny właściciel

W praktyce problematycznym zagadnieniem okazało się to, czy pojęcie infrastruktury prywatnej mieści się w pojęciu infrastruktury kolejowej. Ponieważ ustawodawca nie uzależnia już możliwości skorzystania ze zwolnienia od posiadania statusu zarządcy infrastruktury kolejowej, w gronie zainteresowanych zastosowaniem zwolnienia z podatku znalazło się więcej podmiotów niż do tej pory.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 1c ustawy o transporcie kolejowym, infrastruktura prywatna oznacza infrastrukturę kolejową wykorzystywaną wyłącznie do realizacji własnych potrzeb jej właściciela lub jej zarządcy innych niż przewóz osób. A contrario, analiza tego pojęcia wskazuje, że infrastruktura prywatna nie jest udostępniana przewoźnikom kolejowym ani nie jest (i nie może) być wykorzystywana do przewozu osób. Co do zasady oznacza to brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 7 ust. 1 ustawy o opłatach i podatkach lokalnych. Na marginesie można jednak wskazać, że jeżeli infrastruktura prywatna może tworzyć linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm i w danym konkretnym przypadku podlegającym kwalifikacji podatkowej będzie je tworzyła, to wówczas mógłby zostać spełniony warunek zwolnienia z podatku wskazany w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Oznaczałoby to, że grunty wchodzące w skład takiej infrastruktury kolejowej, tworzącej linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm mogłyby korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Wymaga to jednak dodatkowej analizy prawnej dokonanej na gruncie ustawy o transporcie kolejowym, przeprowadzonej w kontekście możliwości tworzenia linii kolejowych o szerokości torów większej niż 1435 mm przez infrastrukturę prywatną, a także w kontekście konkretnego stanu faktycznego.

Problemy z nastawnią

Wątpliwości podatników może także wzbudzać kwestia budowli mających pomocniczy charakter wobec infrastruktury kolejowej. Przykładem takiego obiektu jest nastawnia, czyli posterunek techniczny nastawczy mieszczący urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, wyposażony w urządzenia nastawcze, blokowe i łączności, z którego ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały (za pomocą semaforów, tarcz manewrowych i innych sygnalizatorów). Chociaż budynek ten służy do obsługi przewozu i jest elementem infrastruktury kolejowej, to jednak z natury rzeczy nie jest udostępniany przewoźnikom kolejowym. Wobec tego, mając na uwadze literalną wykładnię przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, należy uznać, że nie dochodzi do udostępniania nastawni przewoźnikowi kolejowemu, a tym samym nie powinno znaleźć zastosowania zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie. Podążając jednak tym tokiem rozumowania, należałoby uznać, że cała infrastruktura kolejowa o charakterze pomocniczym nigdy nie mogłaby korzystać ze zwolnienia, co wydaje się sprzeczne z ogólnym wydźwiękiem nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zasadniczo prowadziła do rozszerzenia zakresu zwolnienia określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

—Dominika Róg-Górecka jest młodszą konsultantką podatkową w ECDDP Sp. z o.o. www.ecddp.com

podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 716 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 1923)

podstawa prawna: art. 4 pkt 1, 1c i 10 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1727 ze zm.)

Infrastruktura kolejowa i bocznica

Infrastruktura kolejowa to elementy określone w załączniku nr 1 do ustawy o transporcie kolejowym. W załączniku tym wskazano, że w skład infrastruktury kolejowej wchodzą wymienione w nim elementy (np. tory kolejowe obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty, perony, rampy towarowe, drogi technologiczne i inne), pod warunkiem że tworzą część linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub innej drogi kolejowej, lub są przeznaczone do zarządzania nimi, obsługi przewozu osób lub rzeczy, lub ich utrzymania.

Bocznica kolejowa to wyznaczona przez zarządcę infrastruktury droga kolejowa, połączona bezpośrednio lub pośrednio z linią kolejową, służąca do wykonywania czynności ładunkowych, utrzymaniowych lub postoju pojazdów kolejowych albo przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci kolejowej.

Zdaniem autora

Trzeba poczekać na interpretacje i orzeczenia - Tomasz Musialski, kierownik Zespołu Podatków Bezpośrednich, trener ECDDP sp. z o.o.

Na podstawie aktualnego brzmienia art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie sposób jednoznacznie wskazać, czy budynki o pomocniczym charakterze mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, o którym mowa w tym przepisie. Jednocześnie, z uwagi na krótki czas obowiązywania tej regulacji w obecnym brzmieniu (od 1 stycznia 2017 r.), brak jest w tym zakresie wypracowanego stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych, które pozwoliłoby przychylić się do któregoś z rozwiązań przedstawionych w artykule.

Nowe brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z pewnością korzystnie wpłynęło na sytuację podatników i uprawniło większą liczbę podmiotów do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. I chociaż jego przesłanki prezentują bardziej niż do tej pory liberalne podejście, to jednak wciąż nie rozwiewają wszystkich wątpliwości.

Tomasz Musialski, Dominika Róg-Górecka

Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym z 16 listopada 2016 roku, zmieniony został m.in. zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Chociaż przepisy te obowiązują już od 1 stycznia 2017 r., wciąż budzą liczne wątpliwości.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP