Cena w ofercie (wzorze kontraktu) jest jednym z najistotniejszych elementów zawartych w propozycji sprzedającego. Stanowi dla jego obecnych lub potencjalnych partnerów handlowych o atrakcyjności, konkurencyjności oferty jak i pokazuje strategię sprzedawcy. Cena, w szczególności w handlu międzynarodowym przedstawiona w ofercie lub w kontrakcie odzwierciedla różne składniki kosztów, które mogą być ponoszone przez jedną lub drugą stronę umowy. Stąd zupełnie czym innym jest cena określona przez tego samego eksportera np. jako 5 tys. euro EXW Kraków, Polska, a czym innym cena 5 tys. euro CPT Bukareszt, Rumunia.
Ponadto oprócz podania w ofercie jednej konkretnej ceny, nieraz można znaleźć informacje o innej, odmiennej wartości kontraktu. Ta inna wartość może wynikać właśnie z różnego rodzaju opustów (rabatów).
Wyrażeń, które odnoszą się do szczególnych sytuacji obniżenia ceny, jest dość dużo. Czasem są stosowane zamiennie, czasem przypisuje się je do konkretnych zjawisk. Z jakimi zatem terminami można spotkać się w trakcie negocjacji międzynarodowych kontraktów?
Jednym z chyba częściej występujących i mających bardzo szerokie znaczenie jest słowo „rabat" (ang. rebate, discount, franc. rabais, niem. Rabatt, Nachlass). Najprościej można powiedzieć, że jest to warunek umowy kupna-sprzedaży, określający rozmiar zmniejszenia ceny wyjściowej lub bazowej towaru podanej w kontrakcie (ofercie). Tego typu rabat może zostać udzielony przez sprzedającego np. w wyniku zamówienia przez kontrahenta większej liczby towaru, z tytułu nagrody dla „stałego klienta" lub za dokonanie przez niego zamówienia w określonym czasie (czytaj: stosunkowo szybko). W przypadku tego typu rabatów, oferujący, np. eksporter chce zachęcić potencjalnego klienta do dokonywania większych zakupów i/lub utrzymania go w swojej bazie odbiorców.
Z drugiej strony o atrakcyjności oferty mogą decydować warunki płatności, a w szczególności termin zapłaty. W związku z tym dość często się zdarza, że eksporter, czy ogólnie sprzedający, proponuje kredyt kupiecki. Innymi słowy, godzi się na odroczenie terminu zapłaty. Jednocześnie, stosując odpowiednie zabiegi i zapisy kontraktowe, może jednak dopingować swojego kontrahenta, aby ten dokonał płatności przed ustalonym terminem. I właśnie dla takich przypadków pojawia się często termin „skonto" (ang. discount, cash discount albo discount for cash, franc. escompte, niem. Skonto).