Reklama

Dochody i wydatki w uchwale budżetowej muszą się wzajemnie bilansować

W uchwale budżetowej winny zostać wyodrębnione środki na utrzymanie czystości i porządku w gminie – zarówno w zakresie pozycji dochodów, jak i wydatków.

Publikacja: 11.12.2018 05:40

Dochody i wydatki w uchwale budżetowej muszą się wzajemnie bilansować

Foto: Adobe Stock

- W gminie przygotowujemy budżet na przyszły rok. W projekcie uchwały budżetowej powstały rozbieżności kwotowe (ok. 100 tysięcy złotych) pomiędzy pozycją dochodów a wydatków - na cele związane z systemem gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Czy taka sytuacja jest prawnie dopuszczalna?

Nie.

Analiza podanego stanu faktycznego wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z art. 3 ust. 1 pierwszej ustawy wynika, że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Zakres zadań zapewniających czystość i porządek na terenie gminy i tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania określa art. 3 ust. 2 tej ustawy. Z kolei, zgodnie z art. 6r ust. 1 ww. ustawy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Natomiast ust. 2 tego artykułu określa katalog kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które gmina pokrywa z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Katalog ten obejmuje koszty:

- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

- obsługi administracyjnej tego systemu,

Reklama
Reklama

- edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Czytaj także: Gminy i powiaty – czy obecny podział terytorialny kraju zapewnia ich sprawność

W dalszej kolejności, na uwagę zasługują regulacje zawarte w art. 6r ust. 2a i 2b ww. ustawy. Ustawodawca określił tam, jakie inne koszty gmina może fakultatywnie pokryć z opłat pobranych za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mowa tam o kosztach wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych, kosztach utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz o kosztach usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Z kolei, art. 211 drugiej z wymienionych ustaw, stanowi ogólnie m.in., że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy. Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa. Nadto, co istotne, zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, uchwała budżetowa określa między innymi szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw. Z kolei, w art. 237 ust. 1 postanowiono, że w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego określa się także dochody i wydatki finansowane z tych dochodów, związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z odrębnych ustaw.

Tak, więc w kontekście ww. przepisów obu ustaw – w uchwale budżetowej winny zostać wyodrębnione środki na utrzymanie czystości i porządku w gminie - zarówno w zakresie pozycji dochodów, jak i wydatków. Z ww. regulacji prawnych ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wynika wprost, że dochody i wydatki ponoszone w ramach systemu gospodarowania odpadami muszą się wzajemnie bilansować. Jednak świadczy o tym treść art. 6r ust. 1aa., z którego wynika, że środki na ww. cele nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Oznacza to niedopuszczalność przeznaczania ich na inne wydatki.

Wreszcie, w kontekście poruszonej problematyki, warto przytoczyć stanowisko zawarte w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 18 stycznia 2018 r. (Nr 005/g248/B/18) gdzie podkreślono: Przeznaczenie dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 34 tys. zł na inny cel niż związany z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, stanowi istotne naruszenie prawa w zakresie ww. przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Kolegium Izby nakazało gminie dokonanie weryfikacji takiej pozycji budżetowej: albo poprzez usunięcie dochodów z tytułu ww. opłaty, albo wskazanie ich przeznaczenia na zadania w zakresie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Reklama
Reklama

Zatem, z powyższego wynika, że projekt uchwały budżetowej wymaga korekty w ww. zakresie. W przeciwnym wypadku, z dużym prawdopodobieństwem może interweniować organ nadzoru, czyli właściwa miejscowo regionalna izba obrachunkowa. ?

— Marcin Nagórek, radca prawny

Podstawa prawna: Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1454)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 21)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama