Z dniem 1 września br. mają wejść w życie przepisy ustawy z 22 lipca o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Celem tej specustawy jest dostosowanie polskich przepisów do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko ministrowi finansów.
Przed orzeczeniem Trybunału
Minister finansów i inne organy podatkowe prezentowały w latach poprzedzających wyrok TS UE z 29 września 2015 r. stanowisko, zgodnie z którym powołane przez gminę jednostki budżetowe powinny być traktowane jako odrębni od gminy podatnicy podatku od towarów i usług, chyba że ze względu na limit obrotów korzystają ze zwolnienia podmiotowego. Na zmianę tego stanowiska nie wpłynęła nawet uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 1/13), czego przykładem może być interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 sierpnia 2013 r. (sygn. IBPP2/443-463/AMP).
Biorąc pod uwagę, że na podstawie obowiązującej od 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług spółki wielooddziałowe były traktowane dla celów podatku od towarów i usług jako jeden podmiot, należy ocenić negatywnie traktowanie w odmienny sposób jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek budżetowych. Ich sytuacja jest przecież analogiczna do spółek posiadających wiele oddziałów.
Co zmienił wyrok TS
Ze względu na sposób funkcjonowania gmin i ich jednostek budżetowych powyższe stanowisko organów podatkowych wiązało się dla nich częstokroć z ujemnymi konsekwencjami finansowymi. Zagadnienie to zostało w końcu przedstawione Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wyrokiem z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 gmina Wrocław przeciwko ministrowi finansów orzekł, że jednostki budżetowe gminy nie są podatnikami podatku od towarów i usług odrębnymi od gminy. Gminne jednostki budżetowe wykonują działalność gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy, nie ponoszą odpowiedzialności za szkody wyrządzone tą działalnością, ani nie ponoszą ryzyka gospodarczego tej działalności.
Zdaniem Trybunału podmiot prawa publicznego może zostać uznany za podatnika w rozumieniu dyrektywy VAT, jeśli samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą. Sposób prowadzenia działalności przez gminne jednostki budżetowe powoduje, że nie spełniają one kryterium samodzielności przewidzianego w przepisie i nie mogą być uznane za odrębnych podatników VAT.