#RZECZoBIZNESIE: Małgorzata Stokrocka: Adamed stawia na innowacyjność

Grupa Adamed pracuje nad innowacyjnymi lekami, ale na to potrzeba nam czasu - mówi Małgorzata Stokrocka, dyrektor ds. badań i rozwoju Grupy Adamed, podkreślając że dopuszczenie nowego leku na rynek jest czasochłonne

Aktualizacja: 27.04.2016 13:42 Publikacja: 27.04.2016 13:35

#RZECZoBIZNESIE: Małgorzata Stokrocka: Adamed stawia na innowacyjność

Foto: Rzeczpospolita

Adamed jest firma farmaceutyczna, a stereotyp jest taki, że polski przemysł farmaceutyczny to jest przemysł odtwórczy, a leków innowacyjnych, opatentowanych prawie nie produkujemy. Czy to prawda?

- Tylko częściowo mogę się z ta opinią zgodzić - mówi Małgorzata Stokrocka, dyrektor ds. badań i rozwoju Grupy Adamed, dodając że firma posiada w swoim portfolio nowe leki innowacyjne. niestety wciąż są one w fazie badawczej lub testowej. - Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość i poczekać na pierwsze efekty, ponieważ rozwój takiego leku trwa od 12 do 13 lat, minimalnie - podkreśla Stokrocka.

Lek innowacyjny, zanim zostanie dopuszczony do obrotu, musi przejść szereg badan klinicznych i to trwa dość długo. W laboratoriach Adamedu opracowywane są obecnie cztery nowatorskie lekarstwa: trzy onkologiczne i jedno neuropsychiatryczne. Najbardziej zaawansowane prace trwają nad lekiem przeciwnowotworowym, który w przyszłym roku trafi do testów na ludziach.

Czy nie lepiej jednak skupić się na generyka - lekach na które wygasły już na świecie patenty, zamiast mocować się z rzeczami nowymi.

- Być może byłoby łatwiej – mówi Stokrocka, podkreślając że przemysł generyczny innowacyjny funkcjonują w Adamedzie w symbiozie, ponieważ firma posiada w rozwoju zarówno leki innowacyjne jak i genetyki. Adamed stworzył dział badawczo-naukowy, który umożliwia powstawanie nowych leków, ale także na ulepszanie już istniejących preparatów.

Chcecie być firmą innowacyjna? Na lekach innowacyjnych się zamierzacie skupić?

- My już jesteśmy firmą innowacyjną – zapewnia Małgorzata Stokrocka, ponieważ innowacja nie jest tworzenie nowych leków, ale także poprawianie już istniejących oraz łączenie ze sobą preparatów. - Wprowadzamy do obiegu tabletki zawierające trzy lub cztery substancje lecznicze, po to żeby ułatwić pacjentowi przyjmowanie leków - podkreśla Stokrocka, dodając że firma opracowała też preparaty generyczne o mniejszych skutkach ubocznych, poprzez zmniejszenie ilości substancji czynnej.

- Nie jesteśmy pozostawieni sami sobie - podkreśla dyrektor Stokrocka. Innowacyjność polskich firm jest wspierana systemowo oraz finansowo. Jednak Adamed finansuje nowatorskie projekty także z własnych zasobów.

W pracy badawczej Grupa Adamed korzysta także ze współpracy z uczelniami i konsorcjami oraz placówkami medycznymi. - Bez współpracy z placówkami zewnętrznymi nie udałoby nam się prowadzić rozwoju - podkreśla Stokrocka.

- Chcielibyśmy opracować lek onkologiczny, który będzie lepszy od dotychczas istniejących. Być może będzie użyteczny w leczeniu raka trzustki, jelita grubego czyli skierowany do pacjentów, których leczenie dotychczas nie było zbyt efektywne - podkreśla Stokrocka.

Prawdopodobnie nowy lek onkologiczny Adamedu za 3-4 lata może trafić na rynek. Teraz trwają badania kliniczne i obejmują pacjentów w wielu ośrodkach na świecie. Trzy kolejne nowe projekty Adamedu są nieco mniej zaawansowane.

Adamed jest firma farmaceutyczna, a stereotyp jest taki, że polski przemysł farmaceutyczny to jest przemysł odtwórczy, a leków innowacyjnych, opatentowanych prawie nie produkujemy. Czy to prawda?

- Tylko częściowo mogę się z ta opinią zgodzić - mówi Małgorzata Stokrocka, dyrektor ds. badań i rozwoju Grupy Adamed, dodając że firma posiada w swoim portfolio nowe leki innowacyjne. niestety wciąż są one w fazie badawczej lub testowej. - Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość i poczekać na pierwsze efekty, ponieważ rozwój takiego leku trwa od 12 do 13 lat, minimalnie - podkreśla Stokrocka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii