Profesor genetyki z Australii: Ludzkość wywodzi się z Botswany

Prof. Vanessa Hayes, genetyk z australijskiego Garvan Institute of Medical Research uważa, że ludzkość wywodzi się z regionu położonego na południe od rzeki Zambezi w Afryce, z obszaru znajdującego się na terenie dzisiejszej Botswany - czytamy w BBC.

Publikacja: 29.10.2019 09:56

Profesor genetyki z Australii: Ludzkość wywodzi się z Botswany

Na terenach, na których mieli ok. 200 tys. lat temu pojawić się ludzie, obecnie dominują solniska, jednak w momencie, gdy pojawił się tam człowiek w centrum tego obszaru miało znajdować się wielkie jezioro.

Według badaczki nasi przodkowie zaczęli migrować z tego terenu ok. 130 tys. lat temu.

- Było jasne, że moment, w którym współcześni ludzie pojawili się w Afryce nastąpił ok. 200 tys. lat temu - podkreśliła Hayes. - To co było przedmiotem debaty to dokładne miejsce pojawienia się naszych przodków i opuszczenie go przez nich - dodała.

Obszar, o którym mówi Hayes, na którym - jej zdaniem - mieli pojawić się ludzie, znajduje się na terenie dzisiejszej północnej Botswany.

Nasi przodkowie mieli osiedlić się w pobliżu wyschniętego dziś jeziora Makgadikgadi, które miało zajmować przestrzeń 80 tys. km kwadratowych.

- To bardzo duży obszar, który był wówczas bardzo wilgotny, z bardzo bujną roślinnością - twierdzi prof. Hayes.

Ludzie mieli - według genetyk - opuścić ten obszar ok. 130 tys. lat temu w trzech falach migracji poprzez "otwarcie się korytarzy zielonych, żyznych terenów".

Pierwsi imigranci wyruszyli na północny-wschód, druga fala - na południowy zachód, a trzecia nie oddaliła się zbytnio od swoich pierwotnych siedzib.

Ten scenariusz oparty jest na badaniu setek próbek mitochondrialnego DNA pobranego od obecnych mieszkańców Afryki - informuje BBC.

Połączenie osiągnięć genetyki i geologii pozwoliło badaczom stworzyć obraz rozmieszczenia populacji w Afryce ok. 200 tys. lat temu.

Wyniki badań opublikowano w magazynie "Nature".